ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Neix el Cor del Montsalvat com a cloenda del tricentenari

10/9/2014 |

 

 

El ‘Rèquiem’ de Cherubini sonarà pels defensors de Barcelona

Tres-cents anys i un dia després de la caiguda de Barcelona –el divendres 12 de setembre–, l’Orquestra del Montsalvat i el seu flamant cor de 28 veus –projecte musical que impulsa l’exdirector de L’Auditori,Oriol Pérez Treviño, a fi d’oferir el repertori del segle XIX amb criteris historicistes– celebren a la basílica de Santa Maria del Mar un homenatge als caiguts anònims de la defensa catalana que descansen al Fossar de les Moreres. Es tracta de la cloenda dels actes del tricentenari però, compte, sense ànim de llepar-se les ferides. Només cal donar un cop d’ull al programa.

En aquesta missa de difunts, el Cor i Orquestra del Montsalvat interpretaran el Rèquiem en do menor de Cherubini, la música que va sonar en els funerals del borbó Lluís XVI, després del qual s’abordarà la 5a simfonia de Beethoven, la del Destí. Creada en clau política, era la resposta del compositor a l’ocupació napoleònica de Viena i hi volia mostrar el poble vencent la por i alliberant- se de les cadenes: de fet, l’atac de tres corxeres seguides d’una negra, el famós tata- ta-taaaam, va inspirar el morse de la victòria al desembarcament de Normandia, ja que significa ‘V’. A més, si en el debut de la Montsalvat al Born Josep Maria Pou va llegir fragments del Tema del traidor y del héroe de Borges, ara serà Pere Arquillué qui recitarà L’arxipèlag de Hölderlin. “Tot té un gran poder simbòlic”, apunta Pérez Treviño sobre aquesta segona entrega del projecte Montsalvat.

“Es tracta de superar el discurs provincià i observar que la superació arriba a través de la integració. És a dir, els borbons que van destruir Catalunya també van fer una cosa positiva, com encarregar aquest Rèquiem aCherubini que acabaria marcant les pautes de les misses de difunts del romanticisme i per al qual el compositor es va atrevir a utilitzar un cor mixt, cosa que va irritar les autoritats religioses parisenques”. Per forjar aquest nou cor freelance, germà de l’Orquestra del Montsalvat que dirigeix Francesc Prat, s’ha recorregut al tenor Lluís Vilamajó, preparador de La Capella Reial de Catalunya i creador de Voces de Al Ayre Español i del Cor Barroc d’Andalusia. Dels 28 cantants, 18 són catalans, vuit de les Espanyes, més un belga i un italià. “És gent que ve del Collegium Vocale Gent de Philippe Herreweghe, del Rias Kammerchor, de la Capella Reial o del Cor de Cambra de Namur”. I en què consisteix el seu historicisme vocal? “Que no es trenca amb la retòrica de la interpretació del passat: més que cantar es declama un text; hi ha colors més naturals, preponderància d’harmònics...” Pérez Treviño adverteix que l’Orquestra del Montsalvat –acaba de sortir el devedé del concert del Born– és l’embrió d’un projecte que arribarà al cinema, amb cicle propi i línia editorial. Aquest any s’ha vinculat al Recinte Modernista de Sant Pau, on assaja, i ha activat una xarxa de mecenes de l’empresa privada.

 

Maricel Chavarría
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet