11/3/2014 |
La música del compositor Benet Casablancas (Sabadell, 1956) s’escolta des de fa anys en auditoris d’arreu del món. Ara se’l podrà conèixer a fons a L’Auditori, perquè fins al 2015 en serà el compositor resident. Al llarg de dues temporades el públic, a més d’escoltar l’obra de Casablancas, també podrà saber qui és, com pensa o quin cinema li agrada.
El compositor, a qui el ministeri de Cultura va concedir el Premio Nacional de música, és capaç de recitar de memòria Shakespeare i Goehte, de discutir sobre Hegel, de parlar amb precisió de l’obra del pintor Mark Rothko o d’escriure un assaig sobre les transgressions dels músics al llarg de la història (El humor en la música, 2000). Les seves inquietuds i els seus coneixements culturals són molts, però també es desviu per comunicar-los: “El nostre compromís és transmetre tan bé com puguem el que hem après”, assegura.
“Som el primer auditori de tot l’Estat amb un projecte de residència biennal. L’objectiu és oferir una visió transversal de Casablancas, apropar-lo al públic, a la ciutadania. Poques vegades sabem posar cara al compositor”, destaca el director de L’Auditori, Joaquim Garrigosa. “Valia la pena donar valor a un compositor català i és una de les obligacions de L’Auditori com a equipament. El projecte tindrà continuïtat. Després de Casablancas vindran més compositors”, afegeix Garrigosa. Per donar a conèixer el músic s’han programat més de vint obres, catorze concerts, una desena de xerrades i converses, i una carta blanca a la Filmoteca de Catalunya, amb una selecció feta pel mateix Casablancas -que és un gran cinèfil- de vuit pel·lícules.
Avui serà el pianista Josep Colom qui interpretarà Sí a Montsalvatge. Colom té una dilatada experiència al costat de Casablancas. El 1979 va estrenar la primera obra del compositor sabadellenc a la Capella de Santa Àgata. Una de les cites més importants d’aquesta residència serà els dies 30 i 31 de gener i 1 de febrer del 2015, quan l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) estrenarà l’obra que se li ha encarregat.
La relació amb l’OBC és una de les experiències més importants de la seva vida: “He crescut com a músic amb l’OBC”, assegura. La meitat de les obres per a orquestra que ha compost han estat estrenades per aquesta formació: “La sento com la meva orquestra i els dec molt del meu creixement com a compositor”, destaca. L’OBC serà protagonista de molts dels concerts del músic sabadellenc. Entre altres obres, interpretaran Tres epigrames per a orquestra, Entrada sobre el nom de Dalí -aquest concert es farà durant la Mercè a la plaça de la Catedral- i Darkness visible, inspirada en La hora del diablo, de Fernando Pessoa. La Bcn216 serà l’encarregada d’interpretar el 25 d’abril 7 escenes de Hamlet, un dels seus treballs més aclamats. Aquell mateix dia, Casablanca conversarà sobre tot allò que l’inquieta amb el director de l’ARA, Carles Capdevila.
Una orquestra viva, no un museu
El gerent de l’OBC, François Bou, destaca els avantatges de la seva col·laboració: “No volem un museu sonor, sinó una orquestra viva. Els beneficis seran molts: el músic podrà dialogar amb el compositor i aprofundir en el coneixement de l’obra, el compositor podrà conèixer millor l’intèrpret i es crearà un vincle més personal i directe amb el públic, que podrà identificar la música amb una persona normal i accessible”. Durant la presentació de la residència, Casablancas va voler reivindicar que hi hagi més ressò de l’obra dels compositors catalans: “Hi ha tres generacions de compositors en actiu, és un patrimoni extraordinari. Ens falta un punt més d’ambició i treballar molt perquè tots ells tinguin la presència i la difusió que es mereixen”.
SÍLVIA MARIMON
Ara