7/3/2014 |
Es compleix mig segle del primer concert del Monteverdi Choir, dirigit per Sir John Eliot Gardiner a la capella del King’s College de Cambridge. Aquell 5 de març del 1964, el prestigiós conjunt britànic, posseïdor d’un poderós so coral, virtuós, nítid, transparent, compacte i carregat d’harmònics que l’ha convertit en una referència mundial, va interpretar Vespro della Beata Vergine, una de les primeres obres majúscules de la música, composta per Monteverdi el 1610. Era la primera vegada que s’interpretava amb criteris historicistes. Amb aquesta mateixa peça sacra celebra ara el cor la seva efemèride: després d’actuar dimecres a Cambridge, la gira els porta avui al Palau de la Música, dins de la temporada Palau 100, juntament amb els English Baroque Soloist i la participació del Cor Infantil de l’Orfeó Català. Una única –i esgotada– actuació a Espanya.
Sobre aquella aventura de reviure la música del passat, Gardiner recorda: “Quan el 1964 jo estudiava al King’s College, la música de Monteverdi era àmpliament desconeguda al Regne Unit. Sent adolescent vaig sentir una emissió de la BBC des de la catedral de York amb cors de missa; recordo que la grandesa de la música em va captivar, eloqüent, apassionada, però amb la grandiloqüència del segle XIX. Com es podia començar a fer justícia a aquesta gloriosa música italiana del Seicento? Amb quines forces, amb quines veus, amb quins instruments? Llavors jo era secretari de la societat musical de la facultat. Podria convèncer a les autoritats per intentar interpretar i dirigir l’obra a la capella?”.
Va ser després d’aquella versió que revolucionaria la forma d’escoltar la música coral que el conjunt va decidir convertir-se en el Cor Monteverdi.
Maricel Chavarría
La Vanguardia