Sense estrenes mundials però amb títols llaminers per al gran públic com ara La Traviata, Arabella, Norma, Carmen o Il barbiere di Siviglia. Així es presenta la temporada 2014/2015 del Gran Teatre del Liceu, integrada per tretze òperes (dues de les quals en versió concert), dos espectacles de dansa i deu concerts i recitals. Una temporada que, amb obres de gran repertori i altres de contemporànies, vol sintetitzar “l'esperit” del Liceu dels últims quinze anys i que s'inaugurarà oficialment el 14 d'octubre amb una obra nuclear del repertori operístic: La Traviata de Verdi, representada per últim cop al Liceu l'any 2002 i que aquesta tardor –així com també el juliol del 2015– es podrà gaudir amb producció de David McVicar, responsable, el novembre passat, de l'aplaudida posada en escena d'Agrippina. “No és una Traviata convencional, però tampoc exhibeix cap transgressió explícita de la tradició”, va dir ahir Joan Matabosch, que aquesta mateixa setmana ha presentat també la seva primera temporada com a director del Teatro Real de Madrid. “La posada en escena és meravellosa i el repartiment [Patrizia Ciofi, Charles Castronovo i Vladimir Stoyanov, entre altres veus], excepcional”, hi va afegir.
Més enllà de l'òpera de Verdi –un autor que l'any vinent també es veurà representat amb dues funcions d'I due foscari en versió concert, amb tot un Plácido Domingo–, el nou menú del Liceu es caracteritza, també, per Arabella, l'òpera amb la qual Montserrat Caballé va debutar el 1961 al teatre barceloní i que, segons Matabosch, continuava sent “una assignatura pendent del Liceu”. “Li devíem un muntatge que no serveixi únicament per al lluïment dels cantants i que serveixi per explicar plenament aquesta òpera de Strauss. Serà un gran esdeveniment.” Feia quinze anys que Arabella –amb posada en escena, en aquesta ocasió, de Christof Loy i direcció musical d'Antoni Ros-Marbà– no es representava al teatre de la Rambla.
La nova programació inclou també dues òperes bufes (Il barbiere di Siviglia, amb posada en escena de Joan Font, de Comediants, i Don Pasquale, que significarà el debut al Liceu del director musical de La Fenice, Diego Matheuz); Maria Stuarda (amb un primer repartiment de luxe, amb Joyce DiDonato i Silvia Tro Santafé); la Carmen en versió de Calixto Bieito que ja es va veure el 2011; Norma (amb la mateixa producció que va rebre Peralada aquest estiu passat); dues òperes de Wagner (Siegfried i Trisan und Isolde); una de Mozart (Cosí fan tutte), i, com a repertori del segle XX, Una voice in off (el “manifest irònicament antiromàntic”, en paraules de Matabosch, de Montsalvatge) i La voix humaine, amb Ainhoa Arteta i María Bayo de cantants, respectivament.
En l'apartat de concerts sobresurten els tres del cicle Beethoven, dirigit per Josep Pons i amb les simfonies 5, 7 i 9 Coral, i el que oferirà, el 16 d'octubre, Jordi Savall com a part del Tricentenari.