2/1/2014 |
La Filharmònica de Viena inaugura el 2014 amb un cant a la pau. El tradicional concert d'Any Nou, dirigit per Daniel Barenboim, s'ha retransmès a 90 països i ha commemorat l'inici de la Guerra Mundial I Mestratge, precisió i sensibilitat ha demostrat el director argentino-israelià Daniel Barenboim al capdavant d'un Concert d'Any Nou convertit en un cant a la pau i una celebració de la vida. Decorada amb desenes de milers de roses portades de la ciutat italiana de San Remo, la monumental Sala Daurada del Musikverein ha acollit la tradicional benvinguda al nou any que la Filharmònica de Viena ofereix cada primer de gener. Barenboim (Buenos Aires, 1942) va pujar per segona vegada al faristol del concert més mediàtic del món amb un missatge musical a favor de la pau, en record de la tragèdia inaugural del segle XX, la Primera Guerra Mundial (1914-1918). El mestre, reconegut activista a favor de la pau entre israelians i palestins, ja havia dirigit el recital el 2009 i, amb el de 2014, la Filharmònica ha volgut homenatjar els 25 anys que el mestre porta col·laborant amb l'orquestra vienesa. Més enllà dels missatges concrets, el concert ha estat, com cada any, una celebració a l'optimisme, de vegades somiador i altres enèrgic, que representen els valsos, polques, quadrilles i galops dels Strauss. La química entre la Filharmònica i Barenboim va funcionar a la perfecció i els registres i l'humor del director van captivar des de l'inici a un públic entregat. El recital s'ha retransmès a 90 països. Només 700 afortunats han pogut seguir al Musikverein el concert, després d'un sorteig. A causa de la gran demanda d'entrades, el preu oscil·la entre els 30 i el 940 euros. L'any que ve dirigirà el recital de música clàssica més mediàtic del món, el veterà director indi Zubin Mehta. Serà la cinquena vegada en la qual dirigeix el Concert de Cap d'Any. Homenatges i protagonistes El recital va començar amb un enèrgic fragment de 'La bella Elena', d'Eduard Strauss, que els filharmònics van escollir per retre homenatge a la dona de Barenboim, la prestigiosa pianista Elena Bashkirova. I amb motiu del centenari del començament del conflicte bèl·lic, la Filharmònica va atacar el vals 'Palmeres de pau', que Josef Strauss va compondre en rebuig a la sagnant batalla de Königgrätz, el 1866, entre Prússia i l'Imperi Austríac. En la mateixa línia van seguir les peces de Johann Strauss fill 'La marxa egípcia', que els filharmònics van escollir per reconèixer els esforços de Barenboim per promoure la concòrdia a l'Orient Mitjà, i 'Abraceu-vos per milions', també amb un missatge pacifista. El programa del concert, compost majoritàriament per obres de la dinastia Strauss, ha ofert també peces del francès Léo Delibes, i els austríacs Joseph Lanner i Joseph Hellmesberger, que els filharmònics van saber interpretar amb la seva llegendària brillantor i precisió. A la segona part va destacar especialment la delicada interpretació amb cítara del vals 'Contes dels boscos de Viena', de Johann Strauss fill, i 'Música a la llum de la lluna' de l'òpera 'Capriccio' de Richard Strauss, a qui la Filharmònica va rendir tribut per complir-se el 2014 els 150 anys del seu naixement. Durant la interpretació d''Els Romàntics' de Joseph Lanner i el 'Pizzicato' del ballet 'Sylvia' de Leo Delibes, la realització va oferir la coreografia de cinc parelles de solistes del Ballet Estatal de Viena des dels salons barrocs del palau de Liechtenstein. L a coreografia va anar a càrrec d'Ashley Page i el vestuari, de la dissenyadors Vivienne Westwood, que els va vestir amb estampats en tartà escocès . Després del recés ofert amb el ballet de Delibes, l'obra de Josef Strauss va seguir dominant fins al final del concert, amb el vals 'Dynamiden' i la polka 'Sense angoixa', que van ser seguts pels esperats ' El Danubi blau' i la 'Marxa Radetzky', acompanyada pels aplaudiments del públic.
Ara