ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Una 'Carmen' monumental

7/3/2004 |

 

L'òpera es representarà en diferents espais de la ciutat de Sevilla.

Carlos Saura: «'Carmen' és una metàfora de l'alliberament de la dona i de la passió de l'amor fins a la mort»




S evilla es convertirà a primers de setembre en un gran escenari per acollir l'òpera 'Carmen' en una versió itinerant, amb centenars de figurants, cotxes de cavalls, 'tapeo' i orquestra en directe.

Si primer va ser Aida representada davant les piràmides d'Egipte i després Turandot a la Ciutat Prohibida de Pequín, ara li ha tocat a l'òpera Carmen tornar a l'escenari on està ambientada, la ciutat de Sevilla. El macroespectacle, amb direcció escènica del cineasta Carlos Saura i musical de Lorin Maazel, es representarà en diferents espais naturals del cor de la ciutat. Així, els dos primers actes es faran a la Plaza de España -amb la participació de 400 figurants, cotxes de cavalls, guàrdies i balls de sevillanes-, el tercer al Parque de María Luisa -que una escenografia convertirà en les gèlides muntanyes de la sierra- i el quart a la Plaza de Toros de la Maestranza -que també arrencarà amb centenars d'actors a l'arena per deixar sols finalment Carmen i Don José per al seu apassionat duo final.
Això vol dir que els dies de funció -i se n'han programat nou- s'hauran de bellugar pels carrers de la ciutat no només cantants, figurants i orquestra -cosa que representa un total d'unes quatre-centes persones-, sinó també les 8.000 persones de públic que s'espera que segueixin l'esdeveniment. Per anar del Parque de María Luisa a la plaça de toros, s'ha previst un descans de dues hores, durant les quals es posaran a disposició del públic 400 cotxes de cavalls, autocars i paradetes de tapeo i copes per als que vulguin fer el recorregut a peu per la riba del Guadalquivir, que estarà il·luminat amb columnes de llum dissenyades per la japonesa Motoko Ishii. Els 8.000 assistents es reuniran a la Maestranza amb 5.000 persones més que hauran vist els tres primers actes en grans pantalles de vídeo des de la mateixa plaça de toros.
Segons va explicar Carlos Saura, a més de dos-cents periodistes i fotògrafs convocats de tot el món, "aquesta òpera serà una Torre de Babel, un autèntic desafiament". El cineasta, que ja va treballar al film Carmen amb Antonio Gades i en dues produccions operístiques del mateix títol -a Stuttgart i Spoletto-, assegura que no té intenció de dirigir cap altra òpera. "He acceptat dirigir l'espectacle perquè amb els anys he après molt bé a conèixer el personatge. És una metàfora de l'alliberament de la dona i de la passió de l'amor fins a la mort. Carmen és una dona tan forta que a vegades em pregunto si no s'han canviat els papers i Carmen és l'home i Don José la dona".
Pel productor alemany Michael Ecker, responsable de la societat Opera on Original Site, es tracta "d'un espectacle massiu, popular i de gran qualitat artística", en què participaran l'Orquestra Philarmonia de Londres, dirigida per Lorin Maazel, i un cast d'estrelles que s'alternaran els papers protagonistes: Olga Borodina, Angela Gheorghiu, Ekaterina Sementschuk i Denyce Graves com a Carmen; Neil Shicoff, Walter Fraccaro i Nicola Rossi-Giordano com a Don José; Barbara Frittoli, Angela Maria Blasi i Montserrat Martí com a Micaela; i Ildar Abdrazakov, Erwin Schrott i Ruggero Raimondi com a Escamillo. Pel que fa a l'equip tècnic, Carlos Saura s'ha rodejat dels seus fidels: Vittorio Storaro en el disseny de llums (tres Oscars per Apocalypse Now, Reds i L'últim emperador), Rafael Palmero en l'escenografia i Gerardo Vera en el disseny de vestuari.


El Festival de Música
L'òpera Carmen, però, serà només l'acte central del I Festival Internacional de Música de Sevilla, que se celebrarà del 2 al 12 de setembre i que convoca també concerts amb Colin Davis dirigint la Filharmònica de Nova York, i tres directors per als concerts de l'Orquestra Nacional Russa: Mstislav Rostropóvitx, Mikhaïl Pletnev (també al piano) i Carlo Ponti Jr., a més de recitals amb el pianista Lang Lang i els violinistes Julian Rachlin i Maxim Venegerov, i les actuacions dels bailaores Sara Baras i Antonio Canales, el guitarrista Tomatito i el cantaor José Mercé, tot plegat coincidint amb la XIII edició de la Biennal de Flamenc.

Marta Porter
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet