ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Chéreau, el teatre, l’art

14/10/2013 |

 

Va ser a finals dels noranta, durant un menjar ràpid entre classes al Bistrot de Girona. Discutíem amb Tomàs Llorens sobre l’evanescència d’algunes arts i certes experiències artístiques. Ell afirmava que, de totes les arts, l’òpera és la més volàtil: l’òpera, deia, no pot reduir-se a la partitura i només arriba a ser plenament el que és interpretada musicalment i representada en un escenari. De tot això pràcticament no queda res en l’enregistrament ni la filmació, ni tan sols quan és en directe. Tenia raó, hi ha una cosa indissociable de la posada en escena: l’espai i l’acústica en la qual té lloc, el clima i la temperatura, la respiració, la proximitat o distància dels cossos i les veus, fins i tot l’aire... Tot això converteix una representació d’òpera en irrepetible, inseparable de la seva materialització sonora en un espai concret. I és veritat, ja que sempre es perd una cosa fonamental en gravar o filmar una sessió operística. És el mateix, d’altra banda, que passa amb la reproducció fotogràfica d’una obra d’art: també s’hi perd una cosa essencial, com ja va veure Walter Benjamin fa dècades. La diferència, esclar, és que l’obra d’art continua existint, mentre que el que té lloc durant la representació operística desapareix per sempre quan baixa el teló.

I tanmateix, en l’òpera encara és possible que l’enregistrament o la filmació preservin alguna cosa, en ocasions molt valuós, de l’irrepetible. Hi ha centenars d’enregistraments i filmacions inoblidables gràcies al registre fonogràfic o audiovisual. Des d’algunes actuacions de Maria Callas, un exemple emblemàtic, fins a la versió de la tetralogia de Wagner dirigida per Pierre Boulez i Patrice Chéreau a Bayreuth. He tornat a pensar en això arran de la mort d’aquest gegant del teatre que va ser Patrice Chéreau.

Jo sostenia, a diferència de Llorens, que no és l’òpera, sinó el teatre, la més fugaç de les arts, la més lligada a la representació en escena. En realitat, per a algú que ha assistit a una representació teatral, res no és més decebedor que visionar, després, l’enregistrament filmat. De la presència dels cossos sobre l’escenari, amb prou feines queda una pàl·lida ombra d’allò que pot considerar-se el miracle teatral: poc més que un document testimonial d’una cosa irremissiblement perduda, gairebé com un fòssil. Per això, potser, el teatre sigui, entre totes les arts, el més vinculat al temps que fuig. Qui no va veure a Chéreau en escena, com a actor o director, mai no sabrà sinó indirectament de la seva capacitat portentosa per convertir en vius i memorables uns textos que, sense això, només serien paper.

Algunes experiències estètiques poden canviar-nos la vida. Un llibre, una pel·lícula, una obra musical, una pintura o escultura. Tant és, a cadascú li haurà passat amb una cosa diferent. I això no depèn, necessàriament, de la qualitat intrínseca de l’obra, sinó de la capacitat de trastornar-se amb ella, d’experimentar una revelació capaç de commocionar-nos fins a l’extrem de canviar el que érem fins aleshores. El poeta Luis Cernuda ho va escriure així: “Un llibre ha de ser cosa viva, i la seva lectura revelació meravellada després de la qual qui la va llegir ja no és el mateix, o ho és més de com abans ho era”. Si el llibre no provoca això, afegeix, “de poc serveix el seu coneixement, ja que el saber ocupa lloc, tant que pot desplaçar la intel·ligència”. I el que val per al llibre, val per a qualsevol producció artística.

Qualsevol podria fer el catàleg d’aquelles experiències estètiques que han marcat la seva biografia. Allò que, d’alguna manera, ha configurat també el que un és i com és. No es tracta d’un fenomen estrictament subjectiu o personal, ja que, com va endevinar Schiller a finals del segle XVIII, “la bellesa és la via que mena els humans a la llibertat”. I per això, com van saber molt bé els grecs que anaven a l’amfiteatre a la representació d’una tragèdia, aquest fenomen és una cosa social, fins i tot política, en el sentit més propi del terme.

Al meu catàleg de moments estètics memorables, al costat del Lear de Bergman, el Faust de Strehler, el Mahabharata de Brook, alguns espectacles de Kantor, Le soulier de satin de Vitez, Les tres germanes de Stein i alguns pocs més, hi ha, en posició eminent, el Hamlet de Chéreau i el seu, per a mi, primer Koltès, Dans la solitude des champs de cotton. No són només coses vistes i gaudides. Van ser terratrèmols d’aquells que defineixen una identitat en el moment mateix que la trastornen. Marcos Ordóñez ho ha escrit de forma bellíssima, respecte a Chéreau: “Vaig créixer gràcies a ell i a gent com ell, que estimaven i respectaven la paraula, que creien en el seu poder, en la seva capacitat transformadora, en el seu eco, i que davant d’ella es presentaven descalços”.

Cadascú sap on va entendre què és això de l’art. En el meu cas, com un llampec fulminant, hi ha, al costat d’uns altres, dos moments creats per Chéreau, un a la Cour d’Honneur del palau dels Papes d’Avinyó, amb un cavall que duia l’espectre del pare de Hamlet, i un altre en aquell espai industrial indefinit en què dos homes es troben de nit i comencen a parlar: “Si vous marchez dehors, à cette heure et en ce lieu, c’est que vous désirez quelque chose que vous n’avez pas, et cette chose, moi, je peux vous la fourni”. De vegades, molt poques, l’art sencer es destil·la en un instant com un cristall. Aquells dos instants signifiquen, per a mi, encara avui, Chéreau, el teatre, l’art.

Xavier Antich
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet