El Patronat del Liceu ha nomenat Roger Guasch director general de la Fundació del Gran Teatre del Liceu i del Consorci del Gran Teatre del Liceu, amb la principal missió de “recuperar l'activitat habitual en la seva programació artística”, segons va explicar ahir el president de la fundació, Joaquim Molins. Això vol dir retirar els ERO temporals previstos per al mes de juliol d'aquesta temporada i dos mesos més de suspensió de l'activitat de les temporades 2014/2015 i 2015/2016 (setembre i juliol), una mesura amb què el teatre calculava estalviar-se sis milions d'euros. “Creiem que ho podem fer, perquè s'han produït moltes mesures d'estalvi i creiem que podem dedicar un pressupost inferior a la temporada.”
Per fer quadrar els números, el patronat ha encarregat al nou director la redacció d'un pla estratègic, en un període de tres mesos, en què “es quantifiquin costos i ingressos per fer efectiva la recuperació de l'activitat”. I per què tirar enrere pel que fa als ERO temporals? Doncs perquè després del dur impacte registrat per la suspensió de l'activitat del teatre aquest setembre, Molins considera que “és impossible complir l'encàrrec de les administracions i mantenir l'activitat sense perdre qualitat en el producte”. Molins, que va recordar que molts teatres com ara el Metropolitan de Nova York i l'Òpera de París passen pel mateix mal tràngol, es mostra convençut que la retallada de costos és possible: “Creiem que una activitat que abans suposava una despesa de 59 milions d'euros per temporada ara es podria fer amb 45 si incrementem l'eficiència.”
A més, el teatre demanarà una nova pòlissa de crèdit per un valor de 5.750.000 euros de venciment anual, i renovable al venciment fins a un màxim de cinc anys. Pel que fa les aportacions de les administracions, concretament la del ministeri –que és la que més ha baixat enguany–, Miguel Ángel Recio, director general de l'Inaem, va insistir ahir que la voluntat del ministeri és “recuperar l'aportació anterior i tornar-se a situar en el 45% del pressupost global d'anys anteriors”. Amb tot, el conseller Ferran Mascarell va recordar: “No tenim varetes màgiques; ara el que cal és una bona gestió.”
Justament, un perfil bàsicament gestor és el que han cercat els membres del patronat a l'hora de triar Guasch, un executiu expert en la gestió d'empresa de llarg recorregut que mai ha treballat en el sector de les arts escèniques. “Els coneixements d'òpera no apareixien com a indispensables perquè bàsicament demanàvem algú amb experiència en direcció general, relacions laborals, amb idiomes, experiència en treball d'equip, màrqueting, patrocini, en les relacions amb les administracions públiques i en finances”, va dir Molins. “Volíem algú bàsicament executiu i no tant un perfil artístic, perquè ja tenim un bon director musical i en tindrem un d'artístic també bo”, va assenyalar Pilar Pifarré, secretària d'administració i funció pública. A més d'enfortir el consell de mecenatge, el patronat ha posat “fil a l'agulla” per resoldre la substitució de Joan Matabosch en la direcció artística del teatre i ha designat un consell d'assessorament artístic. Un cop presentades les candidatures, s'analitzaran per la comissió executiva de la fundació en un procés que haurà d'estar enllestit l'últim trimestre de l'any, atès que Matabosch marxa a partir de l'1 de gener a dirigir el Teatro Real de Madrid.