ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Víctor Pablo Pérez: “L’orquestra que dirigeix Pons és en progrés imparable”

16/5/2013 |

 

 

El mestre burgalès es posa al davant de la Simfònica del Liceu a ‘Il turco in Italia’

ELENC DE NOTABLES La parella de guapos Nino Machaidze i Ildebrando d’arcangelo són els protagonistes ESTRENA AL LICEU És la primera vegada que aquest reconegut títol de Rossini puja a l’escenari de la Rambla

Comèdia divertida, enginyosa i plena de girs irònics respecte al mateix gènere buffo. Això és Il turco in Italia de Gioachino Rossini que, ves per on, mai s’ha arribat a posar en escena en el Liceu. I no precisament perquè sigui una raresa; és de les obres més reconegudes i valorades del compositor italià (estrenada a la Scala el 1814 i al Teatre de la Santa Creu de Barcelona, el 1920), i té una estructura trencadora que la converteix en una peça peculiar. Potser hi va jugar en contra la magnífica versió que va fer Mario Gas per al Grec el 1984, però la qüestió és que el Liceu gaudirà aquest dissabte del títol per primera vegada en 200 anys.

WILFRIED HÖSL Una escena d’Il turco in Italia, òpera buffa amb què Rossini es va burlar del codi operístic de la seva època

El director d’orquestra Víctor Pablo Pérez diu que se sent un privilegiat estrenant al Liceu aquesta partitura, “una combinació de Haydn i Mozart barrejada en una ampolla de cava, amb molta escuma”, assegura. Més encara amb una orquestra, la Simfònica del Liceu, que es troba, diu, en “progrés imparable”. “Els músics estan fent un gran esforç de correcció i recerca, i en poc temps serà una orquestra reconeixible. L’entrega i planificació de Josep Pons donaran aviat resultats sorprenents”, va aventurar ahir el burgalès. I va afegir: “És l’ocasió en què més a gust m’he trobat amb l’elenc, un repartiment sensacional, tant en el pla vocal com en el pla interpretatiu, amb una obra teatralment ben pensada, amb infinitat de gags i d’humor”.

La guapa soprano Nino Machaidze, a qui es va veure el 2010 a La fille du régiment, interpreta, embarassada de set mesos –“sento que, quan jo canto, ell balla”, deia ahir, entre rialles, advertint que després d’aquestes sis funcions (fins al 6 de juny), cantarà un Romeo i Julieta a Viena–, l’enamoradissa Fiorilla, veritable protagonista d’aquesta història d’embolics, en què el príncep turc Selim –l’irresistible baix-baríton Ildebrando d’Arcangelo– passa de posseir un harem al seu país a ser un més dels amants de la noia, quan posa peu a Nàpols. Parella de guapos doncs per a aquesta producció de la Bayerische Staatsoper de Munic, amb un director d’escena, l’alemany Christof Loy, que no cau en paral·lelismes polítics ni en innecessàries desconstruccions, sinó que, en sintonia amb la comicitat i sense necessitat d’artificis –es limita a ambientar el vestuari en els anys cinquanta–, s’adequa perfectament a la música de Rossini.

Però, en què consisteix aquest joc de Rossini amb el codi operístic de l’època? En donar tractament d’òpera grandiloqüent a l’escena més frívola i lleugera, aconseguint un xoc en ocasions hilarant. Per exemple: la segona ària de Fiorilla, d’enorme dificultat vocal, de gran agilitat i aguts –un model musical propi de les grans escenes d’òpera seriosa, amb personatges mitològics desafiant als déus o jurant revenja–, és utilitzada per Rossini per a una escena en la qual una esposa coqueta, amb marit (Renato Girolani) i amant (David Alegret), i que ara vol agenciar-se un turc de prodigiosos dorsals, s’enutja perquè el marit l’esbronca per la vergonya que li fa passar.

“La desproporció entre la situació i l’estructura musical que utilitza Rossini causa hilaritat. I Loy troba imatges genials: la noia capritxosa que, en el súmmum del deliri de coloratura, no decideix tallar-se les venes o desafiar els déus, sinó tirar a terra tres o quatre parells de sabates que treu d’un immens sabater”, explica Joan Matabosch, director artístic del Liceu. Al final, la història de banyes que escull Rossini és el que menys importa. L’atractiu de l’obra es troba en la transgressió, en l’aspecte almodovarià. O fellinià, en paraules de Víctor Pablo Pérez. Ah, i cal no oblidar el personatge del poeta, que escriu una obra que alhora és l’obra en la qual actua. Una espècie de versió inversa i avant la lettre de Sis personatges en busca d’autor de Pirandello.


La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet