La delicada decoració de ceràmica i vidre de la sala principal del Palau de la Música acollirà aquesta nit dues bèsties escèniques. La contralt polonesa Ewa Podles interpretarà Ivan el Terrible , de Serguei Prokófiev, acompanyada de Sergi López, que es posarà en la pell del narrador de la història del primer tsar i autòcrata de totes les Rússies. "Un tsar naixerà entre vosaltres, i tindrà dues dents; amb una se'ns menjarà i amb una altra se us menjarà", diuen els primers versos de l'obra. El concert, inclòs dins el cicle Palau 100, representa una nova col·laboració de la cantant amb el mestre Víctor Pablo Pérez i l'Orquestra Simfònica de Galícia, i d'aquests dos amb l'Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música, dirigits per Josep Canals. Abans de l'obra de Prokófiev interpretaran la primera obra religiosa de Joan Guinjoan, In tribulatione mea invocaci Dominum .
Ivan el Terrible "conté un missatge per a tot el món, especialment per als alemanys: no vingueu al nostre país, aneu en compte, no ens envaïu perquè lluitarem fins a l'últim moment", va explicar ahir Podles, que el 30 d'abril serà homenatjada per la seva trajectòria al Liceu. Per la cantant, vella coneguda de Víctor Pablo Pérez, el director sent la música de l'obra com si fos rus. Al seu torn, el director va afirmar que Podles i el Cor de Cambra del Palau "formen un conjunt impressionant, d'una gran profunditat". La peça va ser composta com a banda sonora de la pel·lícula homònima de Serguei Eisenstein. "És el fruit de la trobada de dos genis", va afegir la cantant, abans de subratllar el caràcter patriòtic de l'obra: "És una música sobre el poder de la nació russa".
Del cinema a la música
"Jo només acompanyo els músics, els cantants i el cor en un viatge brutal. Em sento molt honrat i privilegiat", va dir Sergi López sobre el seu paper en el concert. "La música té un component visual molt potent, està carregada d'imatges", va afegir, sobre la relació entre el cinema i la música i el seu acostament a la peça. L'actor no només llegirà els diàlegs de la pel·lícula, sinó que en alguns moments es deixarà posseir per l'esperit d'Ivan el Terrible, "un fenomen, una bèstia i un monstre que creu que la veu de Déu l'acompanya, amb el perill que això comporta", va concloure l'actor.
Prokófiev va deixar de treballar per al cinema després de la mort d'Eisenstein, el 1948. Va guardar la partitura d'Ivan el Terrible i no va convertir la peça en una òpera, tal com li havia suggerit el cineasta. Aleksandr Nevski , una altra peça que va compondre per al director d' El cuirassat Potemkin , va acabar convertida en una cantata. Nou anys després de la mort de Prokófiev, el director d'orquestra Abram Stasévitx va donar a la peça forma d'oratori afegint-hi els diàlegs i el recurs d'un narrador que els llegeix.
Els cantants de l'Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau i els cantaires del Cor Jove de l'Orfeó Català encetaran la vetllada amb una composició exigent de Guinjoan. Malgrat que dura tot just 20 minuts, a In tribulatione "s'ha de passar per moltes experiències: xiuxiueigs, murmuris, parts parlades, crits mesurats i gemecs, i la part cantada és complexa pel que fa a l'entonació", va explicar Víctor Pablo Pérez.
"Tot el que va escriure el compositor -va afegir el director de la Simfònica de Galícia- és possible d'executar però s'ha de treballar. No és fàcil i el repte és que tot sembli senzill". In tribulatione va sorgir arran d'un encàrrec que la Setmana de la Música Religiosa de Conca va fer al compositor, i es va estrenar l'abril del 1987. La peça s'inspira en el salm 17 (18) i està dedicada a Pietat Homs.