ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Jordi Savall regala una nit d'història i llibertat a Cervera

1/4/2013 |

 

El Festival de Pasqua tanca amb èxit la tercera edició

Les prop de 400 persones que dissabte van omplir el paranimf de la Universitat de Cervera van acomiadar Jordi Savall amb aplaudiments que anaven més enllà de la cortesia i el reconeixement. Al llarg de gairebé dues hores, el músic d'Igualada va aconseguir reaccions d'admiració i de sorpresa. No només Savall. També els quatre músics que el van acompanyar, sobretot el percussionista David Mayoral i el guitarrista Xavier Díaz-Latorre, còmplices necessaris d'una actuació que es podria definir com una jam session de música antiga.

Hi va haver un moment especialment màgic i lliure, quan fins i tot els quatre músics van quedar literalment bocabadats davant una improvisació de Savall amb lira de gamba a partir d'una peça de música jarocha , un registre tradicional del segle XVII que ha arrelat en la música popular mexicana. Dit d'una altra manera, Savall va fer que per Cervera hi planés La bamba . Això va passar a les acaballes d'un concert generós en colors i en pedagogia i en què Ferran Savall va assumir les parts vocals i Xavier Puertas va sostenir el conjunt amb el violone.

Per a la seva actuació a la tercera edició del Festival de Pasqua, Savall va triar el repertori de Folías & Romances , peces mediterrànies i americanes, d'Orient i Occident, de l'antic i del nou món. Com en altres espectacles de Savall, un dels propòsits és manifestar una evidència sovint oblidada: tot i els conflictes que han marcat i encara condicionen la història de la Mediterrània, les diferents civilitzacions comparteixen un substrat musical.

Una melodia, quatre mons

Tanmateix, Savall és un humanista del segle XXI que desitja la pau però que no fa volar coloms. En un moment del concert va presentar quatre peces que parteixen de la mateixa melodia: una de grega, una de sefardita, una tercera de marroquina i una última de turca. Representen quatre tradicions, la cristiana, la jueva, l'àrab i l'otomana, però en comptes d'unir-les, la música les separa "perquè cadascú pensa que la seva és l'original", va dir Savall, que va recordar els problemes que va tenir a Turquia quan va tocar la versió grega, i també la mala rebuda a Xipre quan va fer la turca.

El caràcter pedagògic va amarar tot el concert. Savall, amb la viola de gamba, i Mayoral, amb les castanyoles, van interpretar Diferencias sobre las folías d'Antonio Martín y Coll, i en aquell intercanvi instal·lat al segle XVI se sentia la remor més antiga del flamenc. Mayoral també va exhibir el seu talent acompanyant Díaz-Latorre en les composicions per a guitarra de Gaspar Sanz, un altre dels moments més destacats d'una nit en què Savall no es va estar de fer una menció al compositor francès Marin Maris.

El concert de Savall va ser el penúltim del Festival de Pasqua de Cervera, que es va tancar ahir amb l'actuació del trio de Lluís Vidal, també al paranimf. Durant una setmana la capital de la Segarra ha acollit una dotzena de recitals i activitats com ara taules rodones, espectacles infantils i un tast de música i cerveses. El festival, que es va consolidant com a cita primaveral de la música clàssica catalana, es va inaugurar amb la interpretació d' Els improperis de Mompou.

XAVIER CERVANTES
Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet