L'aroma vienesa del Quartet Alban Berg
17/2/2004 |
El grup obre la II Temporada de Cambra d'Ibercàmera amb obres de Haydn, Webern i Brahms.
Tres músics estretament relacionats amb la capital austríaca seran interpretats per un grup també de Viena, ciutat que presideix la inauguració de la segona Temporada de Cambra d'Ibercàmera.
"Per sort, les obres que hem encarregat solen ser molt bones", apunta Thomas Kakuska, viola del quartet
Amb més de tres dècades a les seves espatlles en la selecta elit de les formacions dedicades a la música de cambra, el Quartet Alban Berg torna avui (21 h, Palau de la Música) a Barcelona amb un programa que aplega partitures de Haydn (Quartet op. 76 núm. 2 'Les quintes'), Webern (Cinc moviments op. 5, Sis bagatel·les op. 9, Quartet op. 28) i Brahms (Quartet núm. 2 op. 51). Una reunió d'autors dels segles XVIII, XIX i XX habitual en els programes del grup, com confirma el viola Thomas Kakuska. "Els tres autors combinen molt bé", reconeix, tot admetent que Webern encara és difícil de pair per a certs sectors del públic. "Són peces molt breus, complicades, però també una fuga de Bach és difícil d'escoltar".
Si Haydn és un dels noms centrals del classicisme vienès i Webern una de les potes bàsiques de la Segona Escola de Viena, Brahms va desenvolupar bona part de la seva carrera a la capital de l'imperi dels Habsburg. "La música és molt estimada a Viena, sobretot la de cambra, i a més hi ha hagut la sort que molts grans compositors hi van viure", explica aquest integrant d'una de les formacions vieneses de més prestigi.
L'aposta del Quartet Alban Berg per la música del nostre temps ha estat una constant en la seva carrera, i es trasllada a l'estrena de noves peces compostes expressament per al grup. "Per sort, les obres que hem encarregat solen ser molt bones", apunta Kakuska, citant noms de pes com Schnittke, Rihm i Berio, i la darrera partitura que han rebut, "una peça per a quartet i bandoneó de l'austríac Kurt Schwertig que també hem enregistrat". Els Alban Berg alternen les gravacions en estudi amb els registres en directe: "Hi ha peces que necessiten l'atmosfera del concert, sentir el contacte amb el públic, però autors com Haydn i Bartók queden millor a l'estudi".
Amb un debut que es remunta al 1971, evitar caure en la rutina no deu ser pas fàcil, però Kakuska opina que "tenir-ne una mica no és pas dolent". Com a remei, ja fa unes temporades van adoptar la pràctica de només reunir-se durant sis mesos l'any. "Així podem realitzar projectes personals i, alhora, mantenir la frescor quan ens trobem". Una frescor que també intenten comunicar a través de la tasca docent amb joves quartets: "Els transmetem les nostres opinions, la nostra experiència, com han de treballar el repertori. Els músics joves sempre ho tenen complicat, però el públic sol estimar els quartets de corda". Com el que aquest vespre inaugura la segona Temporada de Cambra d'Ibercàmera. Després del dels Alban Berg, cinc concerts més completen un cicle que s'estendrà fins al 22 de juny.
Xavier Cester
Avui