El Gran Teatre del Liceu aprofitarà el bicentenari del naixement de Giuseppe Verdi per programar, al llarg de tota la temporada, fragments dels seus títols operístics. Verdi sempre ha estat un compositor molt ben valorat per una audiència molt àmplia. Amb aquest extens programa (4 programes de festa verdiana), la direcció artística del teatre de la Rambla vol donar a conèixer peces de les òperes menys conegudes (Un giorno di Regno, I Lombardi...) i versions originals, que posteriorment es van modificar de les més populars (Nabucco, Simon Bocanegra, Aiïa, Macbeth...). Joan Matabosch, director artístic del Liceu, admet que hi ha hagut un descens del nombre de funcions, però es continua fidel “a una qualitat excepcional”, el manament més respectat des que va esclatar la crisi.
El Gran Teatre del Liceu presentarà els millors directors musicals i d'escena i un repertori de cantants inqüestionable per fer ben atractiva la seva programació, ja sigui amb els títols més populars o amb les apostes per a l'ampliació imprescindible del repertori líric. Exemples? Edita Gruberova, Nina Stemme, Jonas Kaufmann, Angela Denoke i un homenatge a Joan Pons conformen l'apartat de grans recitals.
La temporada 2013 /14, que es va presentar ahir a la tarda, presenta 32 títols entre òperes, ballets, concerts dins i fora del teatre i recitals. El director general del Liceu, Joan Francesc Marco, ha definit la programació d'“eclèctica”.
Tal com ja va passar en la temporada passada, es programen cartells cada cop més asimètrics. Així, títols com ara Tosca, de Puccini, La Valquiria, de Wagner (amb direcció musical de Josep Pons i un repartiment de cantants “d'infart”), i La sonnambula, de Bellini donen la gran oportunitat de poder assistir a la producció. Matabosch celebra que el programa, del qual ja es poden fer reserves a través del web del Liceu (www.liceubarcelona.cat), també és valent ampliant el repertori operístic. Ho poden fer, sovint, gràcies a la col·laboració amb altres grans teatres d'Europa. Així, La llegenda de la ciutat invisible de Kitege, de Nikolai Rimski-Kórsakov, s'aixeca amb el suport de De Nederlandse Opera d'Amsterdam i el Teatro alla Scala de Milà. També Cendrillon, de Jules Massenet, el Liceu comparteix producció amb la Royal Opera House Covent Garden de Londres, el Théâtre Royal de la Monnaie de Brussel·les, i Opéra de Lille.
Pons, cinc cops
Josep Pons dirigirà cinc títols (L'Atlàntida, La llegenda de la ciutat invisible de Kitege, La Valquíria, Il Prigioniero/Suor Angelica) i la totalitat dels concerts a l'Auditori i al Palau. Sí que es nota la retallada en el cartell de dansa, que es limita al debut del Ballet Nacional de Polònia, amb Bach Danses, i al retorn de Les Ballets de Monte-Carlo que coreografiaran el conte per a adults, La Belle.
Dels cinc concerts programats al Liceu, en tres hi intervindrà l'Orquestra Simfònica del Teatre (Concurs Viñas, Angel Gheorghiu i Samir Pirgu, Puccini/Dallapiccola), i en el de Philippe Jaroussky i Jordi Savall, orquestres barroques especialitzades en aquest repertori.