19/12/2012 |
La temporada 2012-2013 no podia haver començat millor: la visita del Festival de Bayreuth al Liceu. Rebre a Barcelona, una ciutat que s’autoqualifica de wagneriana, l’orquestra i el cor del Festival de Bayreuth es va convertir en tot un esdeveniment i la resposta del públic va ser més que entusiasta. 'L’holandès errant', 'Lohengrin' i 'Tristany i Isolda', totes elles interpretades en versió concert, han quedat ja com una fita històrica en els annals del Liceu.
Hi ha concerts que van més enllà de l’estrictament musical i el de Gustavo Dudamel amb l’Orquestra Simon Bolívar a l’Auditori en va ser un. Sense menystenir la qualitat musical de l’esdeveniment, el concert fa ser una festa oberta a un públic gens habitual, entre ells molts joves, com els joves que formaven l’orquestra, fruit de l’exitós Sistema d’Orquestres de Veneçuela per integrar els joves en risc d’exclusió social. Un model a seguir.
I dos concerts clàssic entre els clàssics al Palau de la Música. Riccardo Chailly va dirigir l’Orquestra de Gewandhaus de Leipzig amb el violinista Leonidas Kavakos com a protagonista del 'Concert núm. 1' de Xostakóvitx i una 'Tercera Simfonia' de Brahms que l’orquestra alemanya va interpretar en tota la seva magnitud.
Mentre que el pianista rus Grigori Sokolov va deixar el públic del Palau anorreat per les meravelles musicals que va extreure a les partitures de Bach i Schumann en un recital convertit en experiència supramusical.
Sens dubte, la retallada econòmica que ha patit el Gran Teatre del Liceu i com se n’ha portat la gestió. Aquest 2012, el Liceu ha viscut la reducció del 33% del pressupost per part de les administracions, l'augment de l'IVA fins al 21%, que ha agreujat la disminució d’una demanda ja delmada en un 30%, i la caiguda del mecenatge. En total, quatre milions d’euros menys.
Com a solucions, l’anunci d’un ERO, protestes, amenaces de vaga, renúncia dels treballadors a una paga extra, concert popular, creació de la plataforma ciutadana Actuem pel Liceu i, malgrat tot, nombrosos acomiadaments. I ara s’anuncia el nou Pla Director que preveu adequar “l’oferta a la demana”, mantenint el nombre de títols d’òpera però reduint-ne funcions. Mala imatge per a una institució catalana de nivell internacional.
Marta Porter
TimeOut