18/9/2012 |
Òpera de Butxaca i Nova Creació reneix en format de cicle, amb la direcció artística de Marc Rosich, i complicitats amb el Festival de Peralada i el teatre líric de Basilea
Nou canvi de cromos del desaparegut Festival d'Òpera de Butxaca i Nova Creació. Aquesta iniciativa, que va néixer a les parets del petit Malic impulsada per Toni Rumbau el 1993, i que del 2004 al 2007 es reimpulsava com a festival amb l'acolliment d'altres sales (el Malic havia tancat el 2002), torna a flotar, humilment. Tot i que desaparegués de la cartellera el 2008, sempre ha estat latent, amb la voluntat de ser un grup de pressió perquè no es deixés d'impulsar l'òpera contemporània a Catalunya. Per Agustí Charles, aquesta iniciativa li va permetre interessar-se per l'òpera. Charles ho defineix com a “dedicació fidel al nostre país”.
Des de les catacumbes, han aconseguit que s'estrenés al Liceu La cabeza del bautista, de Ramon Palomar, el 2009; i Lord Byron, un estiu sense estiu, d'Agustí Charles, el 2011. Ara preparen algunes sessions de Java suite, de Charles, i Lost circles, d'Ensemble Aequator, a La Seca. L'operació tindrà continuïtat gràcies a l'interès del teatre d'òpera de Basilea, a Suïssa, i també del Festival de Peralada (ja va estrenar Java suite l'estiu passat, del mateix Charles).
Des d'ara, el llibretista i dramaturg Marc Rosich n'és el director artístic, i Dietrich Grosse, el director gerent. Si Òpera de Butxaca s'estava “morint d'èxit” amb el seu festival (van aconseguir complicitats de L'Auditori, el Romea, el TNC i el Lliure) concentrant activitats al novembre, ara proposen tenir un espai de referència, La Seca, i fer presentacions puntualment al llarg de l'any. També es buscarà complicitat amb BCN 216. De fet, el seu director, David Albet, figura com a assessor musical de l'entitat. Per a les dues produccions previstes de finals de setembre disposen d'un pressupost de 190.000 euros.
Hi ha més projectes. Ahir, per exemple, parlaven d'una versió escenificada de Dido & Aeneas amb el Cor Jove del Palau de la Música. Serà el primer cop que la cinquantena de músics actuïn a escena. Aniran acompanyats de solistes contrastats al Petit Liceu. Serà el 26 i 27 de maig. També es comença a treballar amb un programa escenificat de lied de compositors catalans (temes per a piano i veu).
Grosse comprova que cada cop cal més complicitats per tirar projectes endavant. Però, paradoxalment, també hi ha més voluntat de col·laborar entre les sales. Amb el teatre suís, es treballarà l'intercanvi de produccions, cosa que permetrà allargar el calendari de funcions. També es vol tancar gires a Madrid i Alemanya.
El Punt / Avui