ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Bieito mutila la religió a Calderón

17/7/2012 |

 

 

El Grec presenta l'acte sacramental ‘El gran teatro del mundo', estrenat a la tardor a Friburg

 

El director Calixto Bieito, ahir a les escales del Teatre Lliure. Foto: EFE/MARTA PÉREZ.
 

El director Calixto Bieito recorda la seva primera lectura d'El gran teatro del mundo com a alumne dels salesians, que li va provocar por i, consegüentment, nits d'insomni. Calderón de la Barca experimentava en aquesta peça, en clau d'acte sacramental, amb la incorporació a escena de personatges divins com ara l'Autor o el Món. L'obra reflexiona si l'home té capacitat de triar el seu destí o de poder assajar el seu comportament. L'autor barroc, que tendia cap a un existencialisme pessimista, en paraules de Bieito, va dotar la peça un aire moralitzador contra els protestants i de lloança de les bondats de la religió “per justificar els seus pensaments negatius”. En l'adaptació de la peça, a càrrec de Marc Rosich, i en què Carles Santos torna a participar musicant les peces dels personatges celestials, s'han eliminat les respostes moralitzants. “Preferíem que aquest Déu no els donés respostes, deixés els humans desemparats”, comenta Bieito. L'obra es podrà veure divendres i dissabte al Teatre Lliure.

El gran teatro del mundo és la segona obra que Bieito adapta de Calderón de la Barca. L'anterior, La vida es sueño, es va presentar en el Festival d'Edimburg i marca l'inici de la carrera internacional d'aquest director d'escena. Ara, amb aquesta cantata (el mateix autor ja proposava les parts que s'havien de musicar), estrenada al novembre a Friburg, ha engegat el projecte BIT (Barcelona International Theater), que lidera l'empresa Focus catalana i que implica teatres i festivals d'arreu d'Europa. Per aquest motiu, el text dels personatges que interpreten els humans és en alemany, mentre que la part cantada és en castellà, aprofitant el vers original.

Santos musica uns 40 minuts de la peça, entre partitura incidental i lírica. És la tercera col·laboració Santos-Bieito. Pel director, és el compositor idoni que també concep la música com un espectacle total i que té com a referent la música barroca de Bach i Mozart, per exemple. Bieito, més enllà de filosofar, pretén explotar un món de sensacions que fan feredat amb la presència del nen mort abans de néixer o una escenografia de tubs d'orgue que pengen de l'aire.

Cabaret literari de Vilallonga

Alfonso Vilallonga presenta aquesta nit a l'Espai lliure un nou concert de cabaret. Serà la presentació en primícia d'algunes cançons que quedaran editades pròximament. Piratéame, Baby, el nom de l'espectacle, vol ser una queixa per les polítiques contra la pirateria discogràfica. Vilallonga demana que tothom pugui copiar-lo perquè això el convertirà en un autor que interessa a una majoria. Ell es considera, d'altra banda, un inepte per plagiar els altres. Només sap crear a partir del seu món d'amors i desamors, amb una dosi de sarcasme i mala llet.

Vilallonga s'ha blindat amb un conjunt de multiinstrumentistes: Roman Gottwald (acordió, violí, serra), Pau Jigueres (guitarres) i Jordi Gaspar (contrabaix). El cantautor defensa els seues temes a través de la veu, elpiano i la guitarra. Aquest recital de cabaret, inclòs en el Grec, completa anteriors presentacions musicals de Vilallonga al Teatre Lliure, en el temps que Àlex rigola n'era el director: Una soirée chez Vilallonga, Solo ante el peligro i Pasión sin puñales. També va fer la partitura d'Aloma per a Dagoll Dagom al TNC.

Jordi Bordes
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet