ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

'Adriana Lecouvreur', la tràgica vida d'una diva

13/5/2012 |

 

 

L'obra de Francesco Cilea arriba a BCN amb 3 imponents repartiments

 
Els abonats al Liceu i aficionats a l'òpera celebraran la recuperació de la temporada dilluns amb l'estrena a Barcelona d'una ambiciosa superproducció d'Adriana Lecouvreur, de Francesco Cilea. El Liceu, el Covent Garden de Londres, la Staatsoper de Viena, l'Òpera de París i la de San Francisco s'han unit per recuperar un títol poc freqüent que ha estat cavall de batalla de primeres figures.

 

El director Maurizio Benini dirigeix des del fossat l'Orquestra i Cor del Gran Teatre en les 12 funcions previstes d'aquest melodrama. Hi haurà tres repartiments diferents, tots ells molt potents. «Aquesta òpera té un ritme pràcticament cinematogràfic per l'encertada combinació de teatre i música», afirma Benini. «A Adriana Lecouvreur l'atmosfera ha de ser transparent perquè, encara que és una obra verista, és diferent. Hi ha matisos, no clarobscurs», destaca. «El seu discurs musical està més lligat al simfonisme de Ravel i als colors de les obres de Massenet i Gounod», afegeix.

El rol d'Adriana Lecouvreur és un bombó per a qualsevol soprano amb la bellíssima ària Io son l'umile ancella. Adriana Lecouvreur va ser una diva de la Comédie Française admirada per Voltaire que va morir en estranyes circumstàncies el 1730, es creu que enverinada per una rival que desitjava el mateix home que ella. En la funció inaugural la interpretarà Barbara Frittoli, que debuta en aquest mític rol. «Aquest muntatge és tan bell com interessant perquè fer teatre dins del teatre, interpretar una actriu i mostrar la seva vida en escena i entre bastidors és una cosa commovedora perquè parla de la nostra professió», destaca Frittoli. «Aquesta òpera té tots els elements del gènere: amor, passió, política i mort. Quan l'hagi cantat davant el públic i l'hagi sentit en la meva pell en podré dir més», afegeix. La seva rival escènica serà la mezzosoprano Dolora Zajick (princesa de Bouillon), que rivalitza amb ella per l'amor de Maurizio, pretendent al tron de Polònia, interpretat per l'apassionat tenor Roberto Alagna. «Adoro aquesta òpera. És una llàstima que sigui tan desconeguda», destaca el tenor, que va triomfar al Liceu amb Carmen, de Bizet. Completen el repartiment Joan Pons (Michonet) i Giorgio Giuseppini (Príncep de Bouillon).

«El que m'agrada d'aquesta producció és que és a la vegada tradicional i moderna», subratlla Alagna. «La posada en escena és tradicional, està ambientada en l'època en què transcorre l'acció però els sentiments, pensaments i gestos són moderns», afegeix. Tot està fet al detall en aquest muntatge amb una magnífica escenografia i una posada en escena conceptual i elegant, on tot està estudiat. El director d'escena, David McVicar, segueix substancialment les acotacions del llibret, fidel a l'estètica del verisme que trasllada a escena el que va passar en la vida real.

«És fantàstic que el Liceu hagi pogut reunir un elenc tan gran d'artistes. Comptar amb bons col·legues és imprescindible», assenyala la cantant nord-americana que va debutar en el rol de Bouillon a Nàpols en un accidentat muntatge: «Vaig haver d'amagar un home ferit que va buscar refugi al meu camerino».

M. C.
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet