De moment, on ja s’ha produït un relleu és en el de Cap Roig. Confirmant els rumors ja avançats per aquest diari al fer balanç de les cites de l’Empordà del 2011, La Caixa, propietària de l’espai de Cap Roig des de l’absorció de Caixa Girona, ha decidit no renovar el contracte de gestió del festival de Calella de Palafrugell a l’empresa de Martín Pérez, Concert Studio, i ha adjudicat l’organització de la mostra amb més índex d’assistència de públic de l’estiu a Ediciones Musicales Clipper’s, entitat amb 60 anys d’experiència en el món musical i que té entre les seves àrees un apartat de management d’artistes.
Una de les cartes de l’aposta de la institució bancària per a aquesta concessió és la de la vinculació de la nova productora del festival amb Live Nation, companyia multinacional americana líder en la gestió d’espectacles en directe i amb un important catàleg d’artistes. El contracte és per dos anys, prorrogables a dos més, circumstància que permetrà una planificació a llarg termini molt més avantatjosa, sobretot a l’hora de lligar contractes amb grans estrelles. Diuen que darrere d’aquesta concessió hi ha la mà de David Madí, exsecretari de comunicació i estratègia de CiU, i que el projecte mantindrà continuïtat en la línia de portar a l’escenari del castell de Calella primeres figures nacionals i internacionals.
El programa del festival no s’anunciarà fins d’aquí unes setmanes, però el que ha filtrat l’empresa que presideix Julio Guiu Marquina és que la cita aspira a repetir i fins i tot millorar el nivell dels intèrprets que ja han passat per l’espai del jardí botànic, alguns tan cèlebres com Bob Dylan, Liza Minnelli, Diana Krall, Joan Baez, Josep Carreras, Tamara Rojo, Sara Baras, Diana Ross, Leonard Cohen, Charles Aznavour, Caetano Veloso, Lorin Maazel, Elvis Costello, Paul Anka o Tom Jones. La massiva població estiuenca que es concentra l’àrea del Baix Empordà al juliol i l’agost segueix sent un factor determinant per mantenir l’eclecticisme de la programació.
Martín Pérez havia aconseguit exportar a Calella l’exitosa línia de captació del públic més divers que aplica al Festival del Mil·lenni, però sumant a les seves propostes més repetitives la contractació de les figures que fan gires estiuenques. Tot el que vola, i té tirada comercial, a la cassola. Encara és una incògnita saber el paper que poden tenir en el futur els espectacles lírics en un espai obert que no garanteix el seu millor rendiment.
Mentrestant la resta de les grans mostres topen amb la dificultat de la baixa de patrocinis i la incògnita de la quantia final de les subvencions de les administracions. Peralada, amb un model perfectament definit, seguirà fent aposta per l’òpera i la música culta, barrejada amb la dansa i les gales de música popular. La gira de Serrat i Sabina és un dels plats forts de l’estiu, però en el festival que dirigeix Oriol Aguilà hi haurà altres espectacles que estaran a l’altura d’una cita de prestigi que ha superat els 25 anys.
De Torroella, festival considerat estratègic per la Generalitat, no hi ha dubtes sobre la seva consolidada línia de programació, basada en la música culta amb particular atenció a les propostes barroques. L’únic que està en suspens en aquest moment és la continuïtat d’Oriol Pérez Treviño com a director de la mostra després de sortir abruptament de l’Auditori per mala utilització de la targeta de l’empresa. Josep Lloret, president de Joventuts Musicals de Torroella, va valorar positivament en unes declaracions fetes a aquest diari la feina feta per Treviño en els dos anys de gestió, però va afirmar que no hi haurà decisió sobre el tema fins que no s’aclareixin completament les circumstàncies de la seva sortida del complex del carrer de Lepant.
Finalment, el Festival de la Porta Ferrada, que compleix 50 anys, segueix tenint dificultats per tancar el programa. Com sempre, la qüestió rau en la quantia final de les ajudes institucionals i les del patrocini. La tenacitat del director, Albert Mallol, que intenta tancar un programa a l’alçada de la commemoració, s’acabarà imposant però la política de retallades del consistori i de les institucions que la subvencionen són un obstacle seriós per a aquest lloable objectiu. De moment compta amb la confirmació del concert de Serrat i Sabina, que se celebrarà al camp de futbol, però es debat la continuïtat de l’Espai Port, amb més capacitat de públic, davant l’aposta municipal del retorn a l’espai antic del monestir. Esperem que les solucions no es dilatin tant com els dos últims anys.