Joaquim Malats (1872-1912) és considerat un dels millors pianistes catalans de la història. Testimonis com Albéniz, Granados, Saint-Saëns o Joan Lamote de Grignon van avalar la seva tècnica i interpretació i el consideraven el millor pianista de l’època.
Malats va començar a estudiar al Conservatori de Barcelona amb Joan Baptista Pujol –mestre també d’Isaac Albéniz, Enric Granados i Ricard Vinyes–, i seguidament va anar al Conservatori de París a ampliar els seus estudis, on va guanyar el primer premi de piano –per unanimitat i amb Arthur Rubinstein com a cap del tribunal– i el premi Diémer, que va destacar les seves interpretacions de la sonata Appassionata de Beethoven i de La Campanella de Liszt.
Malats i Albéniz van tenir una relació d’amistat molt propera. Tant que en una de les seves cartes (datada del 1907) el compositor deia al pianista: “Estic component Iberia... essencialment per a tu i per culpa teva”. A causa d’una malaltia no va poder fer l’estrena de l’obra –tasca que va dur a terme la pianista Blanche Selva–, però el que sí que va poder fer va ser estrenar alguns números de la Suite a Espanya.
La tasca de Melani Mestre
El pianista i director d’orquestra Melani Mestre és un gran coneixedor de la vida i obra compositiva de Malats i ha estat l’encarregat de revisar i editar el catàleg complet. També ha orquestrat el Concert per a piano i orquestra a partir d’un manuscrit de Malats que es trobava a la biblioteca de l’Orfeó Català. L'obra serà estrenada el proper 16 de març a Txernivsti, Ucraïna, i la Filharmònica de Londres l’enregistrarà.
En un any amb tants aniversaris com aquest –Toldrà, Montsalvatge, Blancafort, Mompou...– és encomiable la tasca de Mestre, ja que situarà la figura de Joaquim Malats i la seva obra –vint-i-quatre obres en total– al lloc que li pertoca dins la música catalana.