ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

El Quartet Arditti presenta Nexes entre passat i present

La muller de Lot

29/3/2007 |

 

Com si les tres sales del L'Auditori funcionessin alhora dissabte al vespre. A l'Oriol Martorell, el Quartet Arditti revalidava el seu prestigi en el festival Nous Sons 07. Presidit pel lema Nexes entre passat i present, el concert comportava la reflexió sobre les derives de la música contemporània per recordar allò -tan cert- de torniamo all'antico e sarà moderno...

En el Quartet de corda núm. 2 (de 1991), Benet Casablancas parteix d'especulacions vieneses per crear una obra àcida i difícil que evoluciona, en copsar-ne les claus, cap a un final emocionant en què la pluralitat individualista del començament s'organitza en la síntesi d'un contrapunt narratiu i assossegador. Joan Guinjoan (1931) resulta eclèctic en el Quartet núm. 1 (de 2006), escrit amb un sentit de la gravitació històrica que accepta les influències determinants. Li surt una obra cabalosa i polifacètica que procedeix per juxtaposicions i que encén la bombeta de les reminiscències. Els Arditti hi van excel·lir.

Després, una obra recent de l'anglès Jonathan Harvey (1939) que reedita les experiències electroacústiques tan iconoclastes antany, el Quartet núm 4. Un exactíssim processador de l'IRCAM parisenc suplia la manca d'estructura regulant intensitats, xuclant colors, extingint notes o emmascarant-ne el timbre cordòfon. Onirisme, espacialització, tactilitat sonora, minimalisme, transformació tímbrica, distanciament i una evaporació entre místics drings de campanetes.... Una obra petrificada d'interès retrospectiu per als benintencionats, només un totxo de sal per als neòfits.
Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet