Martínez Izquierdo torna amb ll'OBC
Ressons picassians
21/2/2007 |
El concert commemorava el 125è aniversari del naixement de Picasso amb un encàrrec fet a Josep M. Mestres Quadreny i el ballet El sombrero de tres picos, per a l'estrena del qual (Londres, 1919) el pintor va signar uns decorats tan satisfactoris que Falla va afegir una introducció destinada a la contemplació del teló inicial (un espectacle recuperat i vist fa uns mesos al Liceu).
Ernest Martínez Izquierdo i l'OBC s'han entès sempre bé amb Falla, i la versió va ser brillant, idiomàtica en el conjunt i els detalls, amb l'única objecció d'algun fortíssim massa estrident. La mezzo Marina Rodríguez Cusí va fer un bon paper en les seves dues intervencions.
Les démoiselles d'Avignon, de Mestres Quadreny, daten de finals del 2005 i són una nova baula de la cadena que l'atansa a la comprensió del gran públic després d'anys d'agosaraments avantguardistes. S'escolta amb plaer per la magistral utilització tímbrica i textural de la gran orquestra comandada per metalls i percussions i com una seqüència de passatges centrats en aspectes parcials que obvien l'emfàtica estructuració d'aquesta tela (1907) fundacional del cubisme. Una primera impressió faria recomanar a la interpretació una explotació més gran de l'expressionisme inherent al contrast entre violència i onirisme.
Enmig, el Concert núm. 2 per a violí, de Prokófiev, protagonitzat per Daniel Hope, en una estupenda versió introspectiva que es correlacionava sense divismes amb una orquestra prou eficient (amb el que això vol dir de suficient i d'insuficient).
Xavier Casanoves Danés
Avui