ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

El Quartet Casals al Contmpo de Girona

Interpretació calorosa

3/12/2006 |

 

QUARTET CASALS

L'actuació del Quartet Casals en el penúltim dels concerts del Contmpo confirma plenament el bon nivell de programació i d'interpretació de música contemporània a Girona. Es va assistir a una vetllada d'aquelles en què la música arriba als oients d'una manera franca i directa, on la comunicació entre els intèrprets i els espectadors permet que tota l'essència de la música flueixi i ompli tots els racons. Ja en les 3 peces per a quartet de corda (1914) d'Igor Stravinski que van obrir el concert, el Quartet Casals va mostrar tota la seva saviesa cambrística, no només exhibint un gran domini de la tècnica sinó, i sobretot, en la capacitat de transformar la sonoritat individual dels instruments en una de sola que permetia teixir el discurs musical creat en aquestes obres mestres de la literatura musical del segle XX. Aquesta característica es va fer especialment evident en el segon dels Cinc moviments per a quartet de corda op. 5 (1909) d'Anton Webern que van oferir de propina. La calorosa i expectant interpretació que els membres del Casals van fer del Quartet de corda núm. 1 Metamorfosis nocturnes (1953/54), de György Ligeti, va permetre mostrar tota la poesia i la tècnica constructiva amagada en la partitura. Van saber estructurar amb maduresa els elements bàsics del seu llenguatge (ritme i cromatisme) i van executar acuradament les difícils propostes tècniques i interpretatives del compositor hongarès. En el Quartet de corda núm. 3 en Fa major, op. 73 (1946), del compositor rus Dimitri Xostakòvitx, els membres del Quartet Casals van copsar i expressar amb gran sensibilitat el caràcter alegre i alhora profund d'aquest magnífic quartet. Estructurat en cinc moviments, posseeix una escriptura transparent que ajuda a transmetre d'una manera clara el missatge que impregna les obres del seu període mitjà i que el mateix compositor resumeix en aquests termes: «La vida és bella. Tot el que és ombrívol i ignominiós desapareixerà. Tot el que és bonic acabarà triomfant.»

JOSEP JOFRÉ
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet