Mozart a Torroella de Montgrí
Cap de setmana mozartià a Torroella de Montgrí
24/8/2006 |
Mozart: Die Schuldigkeit des erten Gebotes (L’obligació del primer manament) K.35
Església de Torroella de Montgrí. 5 d’agost de 2006.
M. Hinojosa, soprano, H. Blazíková, soprano; E. Perdomo, soprano; J. Brenzina, tenor; L. Vilamajó, tenor. Orquestra Barroca del Festival de Torroella de Montgrí- La Principessa Filosofa. Dir: Marek Stryncl.
Àries d’òpera i cançons de Mozart.
Església de Torroella de Montgrí. 6 d’agost de 2006.
María Bayo, soprano. Orquestra de Cambra de Praga. Dir: Graziella Contratto.
Com no, un festival de la tradició i prestigi com el de Torroella de Montgrí no podia oferir un simple apèndix mozartià en la seva participació del 250è aniversari del naixement del compositor austríac. Per això, el primer cap de setmana d’agost va programar dos concerts que van tenir com a punt àlgid l’actuació de la soprano navarresa, María Bayo.
En el primer dels recitals, com artista convidada en la present edició del festival, va oferir un programa més aviat breu conformat per algunes àries operístiques i dues de concert on va refermar el perquè se la reconeix com a especialista en la matèria. Encandilant amb gust i puntes de teatralitat naturals i senzilles va exhibir una gran capacitat de matís en les paraules amb una dolçor i innocències implícites. Tot una lliçó. No obstant, per algun motiu va patir problemes de fiatto que l’obligaren a respirar contínuament tallant coloratures i fent pauses on, a priori, no pertocava motiu pel qual se’n ressentiren els legattos.
L’orquestra molt equilibrada sota la batuta de gest enèrgic de Graziella Contratto la va acompanyar decorosament. No obstant, es va precipitar en les obertures de Les noces de Fígaro i Don Giovanni, ans al contrari que en la d’ Idomeneo, on va subratllar matisos i intencions en el fraseig i la construcció de la peça. La càlida acollida no va fer esperar els previsibles bisos, amb els quals, com s’intuïa, Bayo va completar el repertori de Le Nozze interpretant el “Non so più cosa son cosa faccio” i “Voi che sapete” de Cherubino. Un paper no estrictament de la seva vocalitat i poc compromès.
Die Schuldigkeit des erten Gebotes (L’obligació del primer manament) K.35
La nit anterior també la vocalitat mozartiana, però de joventut, en versió de concert va servir per presentar el singspiel sacre Die Schuldigkeit des erten Gebotes (L’obligació del primer manament) K.35. Una apologia del cristianisme, encàrrec de l’arquebisbe de Salzburg que, posant a prova les capacitats d’un compositor de només 11 anys, va encomanar-li una de les tres parts d’aquest oratori que el germà de Haydn i Aldgasser. Bon nivell els dels solistes, totes agudes, amb tres veus soprano diferenciades entre sí entre la més corpòria d’Estefania Perdomo, la més dúctil i homogènia de Hana Blaziková i, especialment, la més preciosista i hàbilment teatral Maria Hinojosa (Esperit del món) que brodar les nombroses coloratures de les seves dues àries. Lluís Vilamajó va lluir en l’ària “Jener Donnerworte” amb trombó obligat mentre que Jaroslav Brezina va mantenir un alt nivell d’entrega i lirisme, que el feu arribar just de forces al final. Secundats per una naixent –creada ex professo- però ja qualitativa Orquestra Barroca del Festival de Torroella de Montgrí amb instruments d’època va ser dirigida des del violoncel per Marek Stryncl demostrant haver preparat bé totes les parts i els recitatius. La lectura només va resultar perjudicada per la no visibilitat del concertino per alguns músics i els cantants, i l’acústica de l’Església de Sant Genís que va impedir percebre’n detalls del fraseig i moltes intervencions de les fustes.
Una llàstima que donada la qualitat de la producció no se n’hagi previst cap exportació a altres festivals d’estiu ni, fins al moment, a cap cicle d’hivern.
Albert Ferrer i Flamarich
Catclàssics