ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

VII Cicle Nous Repertoris / Música XXI

La viola catalana

24/5/2006 |

 

El cinquè concert del VII Cicle Nous Repertoris / Música XXI estava consagrat a la música per a viola de diversos compositors catalans. Si bé en un passat immediat hem tingut bons solistes de viola, com ara el desaparegut Aureli Vila i Joan Pàmies, ara més dedicat a la seva orquestra de cambra, per a aquesta ocasió s’ha triat el solista de l’OBC, nascut a Sri Lanka, Ashan Pillai. En tres obres va comptar amb la valuosa col·laboració d’Albert Giménez al piano. Esperem que un dia, en aquest cicle, puguem sentir també la revelació del Palau Jove, la violista Mariona Oliu.

Es va començar amb una lectura del Scherzino de Ricard Lamote de Grignon (1899-1962) no gaire perfeccionada perquè sota una facilitat aparent s’hi amaguen unes coordenades històriques que si arriben a aflorar poden fer que l’obra doni molt més de si.

Altra cosa va ser l’obra de l’altre desaparegut, Xavier Montsalvatge (1912-2002), una Pregària a Santiago per a viola i piano que ràpidament va instal·lar un clima sonor ben poètic i marcat per l’estil de l’autor. El Cicle op. 36 per a viola sola és una com posició serial de Francesc Taverna i Bech (1932) que ens va dur sentors de lluny, per a mi, en la impressió subjectiva que tot oient treu d’una peça abstracta, com una olor a natura encerclada per un conreu, a porxo de pagès. Taverna comentava el seu discurs amb uns pizzicatos de nota isolada, commovedors.

Va seguir el Souvenir per a viola sola de Jordi Cervelló (1935), en què aquest mestre de l’escriptura per a corda ens va mostrar una rebel·lia conceptual cap al món que l’envolta. La Sonata per a viola sola de Francisco Fleta-Polo (1931) és un llarg soliloqui interior prou captivador.

El concert va acabar amb una altra obra per a viola i piano, en aquest cas de Salvador Brotons (1959), que ens densifica el seu cabal creatiu, abocat a una discursivitat complexa i generosa de la qual, la immediatesa, ens fa difícil destriar-ne, per ara, els trets més característics.

El Gremi d’Editors de Música de Catalunya i Joventuts Musicals de Catalunya, amb suports, a part dels institucionals, de la Fundació Autor, de l’OBC i del departament d’Història de l’Art de la UB, oferirà encara un concert el 30 de maig –ahir en va fer també un altre– d’obres de compositors catalans a càrrec, respectivament, dels alumnes de grau superior del Conservatori del Liceu i de l’ESMUC.

JORDI MALUQUER
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet