ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

L'Orquestra Filharmónica Arturo Toscanini amb Maazel

Urpades

1/5/2006 |

 

Lorin Maazel ha dirigit tretze vegades per a Ibercàmera, quatre d'elles amb la parmesana Filharmónica Arturo Toscanini, vells coneguts d'un públic que els ovacionava als poemes simfònics de la Xahrazad de Rimski-Kórsakov i amb justícia l'alta exigència aplicada a l'Heroica de Beethoven.

Maazel sorprèn amb detalls com unes sincopacions inèdites o una treballada ordenació de plans a la suite i, a la simfonia que va capgirar el gènere, la desimboltura en la propulsió i l'idealisme de Marcia funebre tractada com una obertura per a Fidelio i un homenatge a la ciència de la lògica de Hegel, pura dialèctica entre realitat i absolut que Maazel destria millor que ningú. Recordem que Beethoven i Hegel naixien l'any 1770. Intel·lectual o no, és evident que, per inspeccionar les frondositats de l'humanisme beethovenià, Maazel prefereix les prestacions d'un Rolls que l'autenticitat dels carruatges. En conseqüència, Beethoven tocat amb la mateixa ultracentúria adient a Rimski...

Una estrepitosa Xahrazad feia pensar en les urpes de la femme fatale més que en la sensualitat d'unes fantasies explicades com a tàctica dilatòria per no morir. A mans de Maazel la sultana intentaria matar el marit per la via de l'infart ... Tècnicament l'orquestra hi mostrava unes sonoritats crues, poc diàleg entre faristols i un violí solista, el de la jove Lorenza Borrani, convincent en la línia però procliu a tocar un punt alt.

En l'esgarrapada de Beethoven al classicisme la impressió va ser una altra: seguretat i perfilament en l'articulació al servei d'un concepte rector que enllaçava directament la complicació del darrer Haydn amb la potència oceànica de Brahms.
Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet