4/3/2006 |
L’Orquestra de la Gewandhaus és juntament amb la Staatskapelle de Dresden i l’Orquestra de la Ràdio de Baviera una de les millors orquestres d’Europa malgrat que la fama se l’emportin d’altres més discogràfiques. Vaig poder-li sentir fa uns anys amb l’aleshores titular Herbert Blomstedt la millor Quarta de Schumann possible. Conserva l’empremta dels seus primers directors Arthur Nikish i el mateix Gustav Mahler. Va estar molts anys governada per Kurt Masur, que va venir en més d’una ocasió als festivals Pro Música de Barcelona anteriors als anys vuitanta. També és una orquestra una mica desordenada. Amb una plantilla amb més de 135 músics ha d’atendre també les representacions d’òpera de la seva ciutat, la qual cosa provoca una notable rotació dels seus músics. En òpera passava allò tan còmic que el director que preparava un títol determinat es trobava que el dia de l’estrena tenia músics diferents dels que havia tingut en els darrers assaigs. Ara, amb el nou titular tot just estrenat, que assumeix tant la direcció musical de l’orquestra com la del teatre de l’òpera, sembla que s’imposarà la racionalitat. Caldrà veure si Riccardo Chailly preservarà el so típic d’aquesta orquestra com era la preocupació del seu antecessor. Vaig veure unes trompetes de so molt obert que no era el que els marca la tradició. Tant de bo sigui només una apreciació circumstancial.