Amor i bruixeria a l'Auditori
10/10/2005 |
AMOR I BRUIXERIA: Sortilegis per a orquestra de Montsalvatge; El amor brujo de Falla; sel•lecció de Romeu i Julietta de Prokofiev.
L’Auditori, de Barcelona. 7 d’octubre de 2005.
Ginesa Ortega, cantaora. O. B. C. (Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya). Dir: Ernest Martínez Izquierdo.
Concert de marcada tendència a la contemporaneïtat amb obres del s.XX, si bé, emmascarades amb dos títols populars. Una subtil manera de dosificar al gran públic una estètica a la qual no s’ha acostumat gaire, i de la qual, com es comprovà, casa millor amb l’estil i temperament de Martínez Izquierdo.
El amor brujo centrà la primera part amb un treball orquestral que denotà bons ambients, contrastos i tensions malgrat la manca de matisos en expressivitat. Ginesa Ortega no va estigué particularment comunicativa –escassa intel•ligibilitat del text i poca “chicha” com a perillosa Candelas- acompanyada per una megafonía deficient que de res serví en passatges decibèlics. Precedint a Falla l’obra d’un altre peninsular, a la qual algú irònicament batejà com “L’aprenent de bruixot a la catalana”: Sortilegis de Montsalvatge, composició de 1992 d’estètica força messianesca i jocs tímbrics senyalables, que rebé només decorosos aplaudiments.
En la represa, una sel•lecció del ballet Romeu i Julietta de Prokofiev a on la fornida orquestra desplegà moments de gran bellesa –Dansa dels amants de l’acte I-, de magnífica construcció –final de l’acte II- i lirisme –final de l’acte IV-, amb brillantor, subratllant aspectes i detalls d’interès, amb la correcta participació els solistes en els seus passatges. Al final nombroses al•lusions del director a l’orquestra en agraïment pel treball, potser per evitar algun embruix dels seus músics –recordi’s la polèmica a l’entorn de la seva renovació com a titular de l’OBC-.
Albert Ferrer i Flamarich
Catclàssics