'La Traviata' al Festival de Perelada
Un greu error de programació
5/8/2005 |
'La Traviata', de Verdi. Ga-Seul Son, Sa-Hoon An, Jae-Seop Kim. direcció d'escena: Manfred Weiss. Cor jove de Renània del Nord-Westfàlia. JONDE, director: Yakov Kreizberg. Festival Castell de Peralada, 3 d'agost.
Tot és qüestió de saber on es vol posar el llistó. El Festival de Peralada sol produir espectacles i presumir de prendre riscos. Enguany no hi ha cap producció pròpia i sí diversos muntatges importats, però La Traviata trenca tots els esquemes, perquè, ¿té lloc en un certamen internacional que es vol de nivell una proposta que és el taller final d'una escola d'òpera, segurament dedicada a preparar artistes per a la plètora de teatres de província que hi ha a Alemanya?
Ni el marc ni el preu justificaven una producció que, si en termes relatius i en altres circumstàncies es podria mirar amb certa condescendència, en termes absoluts vorejava la catàstrofe: un cor impresentable, sobretot amb una secció masculina de la qual es pot dubtar de si sabia cantar; uns protagonistes (tots coreans, semblava una eliminatòria del Viñas) sense entitat -una Violetta inexpressiva a la qual el tercer acte li venia deu talles gran, un Alfredo de veu tremolosa, un Germont engolat fins a l'extenuació-; una JONDE ben lluny del seu millor moment; una batuta tan enèrgica com seca i sorollosa. Si la transgressió i modernitat del muntatge -amb errors colossals, com l'aparició de la germana d'Alfredo- residia en quatre refregades sexuals, ballaruca discotequera i nois amb samarretes del Barça enmig d'un marc visual hòrrid, és que la indigència d'idees era realment sideral. La culpa, però? Dels programadors.
Xavier Cester
Avui