José van Dam a Perelada
Un mestre del cant
4/8/2005 |
Intèrprets: José van Dam (baix baríton); Maciej Pikulski (piano).
Programa: Obres de Duparc, Debussy, Poulenc, Ibert, Delibes, Massenet, Bizet, Gounod i Berlioz.
Lloc: Església del Carme, de Peralada. XIX Festival Castell de Peralada.
Dia: 2 d'agost de 2005.
Fa poc més de quinze anys, havent participat abans en l'aventura cinematogràfica de Joseph Losey en l'adaptació de l'òpera Don Giovanni, José van Dam va protagonitzar el film Le maître de musique interpretant un cantant que es retira per consagrar-se a l'educació musical d'una jove amb una veu excepcional. Afortunadament, exhibint una plena forma física i vocal als seus 65 anys, el baix baríton belga no s'ha retirat, sinó que continua vivíssim als escenaris i demostrant les excel·lents qualitats actorals que va fer evidents en l'esmentada pel·lícula de Gerard Courbiau i que, de fet, singularitzen les seves representacions operístiques. Aquestes qualitats també les fa presents en la concentrada interpretació de cadascun dels temes que poden configurar un seu concert, com ara el que va oferir dimarts passat a l'església del Carme, de Peralada, davant d'un públic que semblava liderat per l'entusiasme de Jaume Aragall.
Ben acompanyat per Maciej Pikulski, el seu pianista habitual, José van Dam va presentar un coherent programa amb cançons de compositors francesos moderns (Duparc, Debussy, Poulenc i, a propòsit d'uns temes inspirats pel Quixot, el menys conegut Jacques Ibert) i àries de l'òpera francesa del segle XIX corresponents, doncs, a obres de Massenet, Delibes, Bizet, Gonoud i Berlioz. L'inici del concert va ser una declaració de principis: L'invitation du voyage, de Henri Duparc, a partir d'un poema de Baudelaire, era una invitació a viure una experiència musical en un territori creat per José van Dam on «tot és ordre i bellesa, luxe, calma i voluptuositat».
Imma Merino
El Punt