ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

La Missa Solemnis de Ros-Marbà

El repte de la temporada

12/7/2005 |

 

'Missa solemnis', de Beethoven. Soile Isokoski, soprano; Birgit Remmert, mezzo; Jonas Kaufmann, tenor, Franz-Josef Selig, baix. Cor del Liceu i Polifònica de Puig-reig Orquestra Simfònica del Liceu. Dir: Antoni Ros Marbà. Liceu, 5 de juliol.

El repte era culminar la Missa solemnis de Beethoven, i la massa coral integrada pel Cor del Liceu i membres de la Polifònica de Puig-reig el va superar extraient-ne una gran satisfacció, però també és cert que li cal més flexibilitat per fer altres cims d'igual categoria com la Missa en si menor de Bach que s'albira a l'horitzó. No tot es pot xifrar a la potència i qualsevol òpera, per complexa que sigui, no passa de turó preparatiu.

El titular del Cor, José Luis Basso, el coneix per haver estat assistent de Gandolfi i Sicuri a l'època en què es va donar el salt qualitatiu, i la part coral es va resoldre de forma plausible i sense defalliments. Però, també, amb la constatació que els seus excessos aclaparaven l'orquestra i instal·laven les veus femenines en l'estridència i les masculines en la confusió i un cert descontrol. La torrencialitat va ser tanta que la batuta de Ros Marbà va quedar-ne condicionada durant quasi tot el Kyrie. Era evident que el director, amb una ben guanyada fama de mozartià i de brahmsià, volia matisar introduint derives en els dos sentits i afavorint enfocaments diversificadors, entre els quals resultaven interessants els estremiments procurats a paraules del Credo o la ingenuïtat del final. Però ho va tenir difícil en assumir la saturació d'un cor que assimilava entusiasme amb decibels. Cal dir que als passatges distesos el fraseig col·lectiu era destriat i prou satisfactori.

L'Orquestra va tenir un rendiment estimable amb cauteles de seguretat als fugats i alguna entrada en fals i una elegantíssima prestació del concertino, Kai Gleusteen, en l'exposat solo del Benedictus. En el quartet solista destacava l'estupenda soprano finlandesa Soile Isokoski, a qui el temps li respecta un timbre penetrant i lluminós ideal per surar sense forçaments sobre amalgames simfònico-corals, i la veu cremosa del baix Franz-Josef Selig, conegut al Liceu per la participació en els Wintermärchen de la temporada passada. Birgit Remmert, que debutava al Teatre, va cantar sense especials rellevàncies, i el jove tenor Jonas Kaufmann, un altre debut i tota una promesa, caldrà escoltar-lo en format operístic: els seus accents resultaven veristes, el que vol dir que intentava personificar una part que no ha de sobresortir tant del conjunt.

Xavier Casanoves Danés
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet