Frans Brüggen, el millor perfil de Mozart
4/6/2005 |
DIRECTOR Frans Brüggen
FORMACIÓ Orquestra de la Ràdio Holandesa
DIA 1 de juny
LOCAL Palau de la Música
Mozart autèntic i de qualitat en el tancament de temporada d'Ibercamera.
Per interpretar Mozart també s'ha de tenir classe. Al capdavant de l'Orquestra de Cambra de la Ràdio Holandesa, una tot terreny, hi havia Frans Brüggen, amb els cabells ben blancs i abundants, tan primíssim com sempre. En el repertori, la primera i l'última simfonia i el Concert núm. 24, compost en el millor any de la vida de l'autor. Director i orquestres segurament ofereixen el millor retrat de Wolfgang Amadeus. Així de senzill.
Brüggen, dit entre amics, és un home que ho ha donat gairebé tot a la música antiga, des de la interpretació de la flauta dolça en la seva joventut, i des de la direcció en els últims anys. Imposen la seva figura ascètica, els seus gestos precisos, les seves mínimes i correctíssimes maneres públiques, però sobretot aquell rigor musical i aquella saviesa sense escarafalls de les seves execucions públiques.
Amb una orquestra no especialitzada, va fer un Mozart memorable. La seva manera de dirigir és originalíssima perquè, més que donar les entrades als instruments, marca l'energia de cada instant i sembla que insufla aire al conjunt perquè respiri, visqui i faci música. I així va obtenir una interpretació etèria, subtil a la manera dels clàssics, sense vibrato a les cordes, amb tensió però sense agressivitat ni violència gratuïta.
El pianista Ronald Brautigam va interpretar el concert adaptant-se perfectament a les directrius de Brüggen. Amb un so discret i intens, gairebé sense pedal, sense romanticismes precursors, al peu de la lletra. Les simfonies primera i última van parlar de principi i fi, del seu resum ben dit.
Luis Polanco
El Periòdico