2/5/2022 |
Programa: Quartet Casals
Lloc i dia: Auditori de Girona
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2133729-quart-et-de-segle.html
Les últimes matinades, es podia apreciar l’extraordinària alineació dels quatre planetes més brillants del nostre cel nocturn: Venus, Mart, Júpiter i Saturn. És com si els mateixos astres s’haguessin confabulat per celebrar el 25è aniversari del quartet Casals, commemorat amb un recital a l’Auditori de Girona.
Constituït per Vera Martínez (violí), Jonathan Brown (viola) i els germans Abel i Arnau Tomàs (violí i violoncel), a part d’homenatjar el mestre Pau Casals, la formació ràpidament s’ha establert com un referent a Catalunya i ha assolit també un estatus capdavanter en l’àmbit internacional. L’avinentesa, per tant, s’assumia com a irrenunciable i el públic gironí va respondre en bon nombre.
El Casals ens proposava un periple de tres segles, començant amb el quartet Op. 20 n. 3 (1772) de Haydn, històricament considerat l’inventor d’aquest reeixit format. Músics i espectadors es van rebre mútuament amb llums tènues i una certa sobrietat, adequada perquè el conjunt promulgués de manera concentrada les tonalitats melancòliques i tardo-barroques de la peça. S’intuïa entre els intèrprets una complicitat espontània, quasi extrasensorial, i el so dels instruments reverberava delicadament a les parets de fusta de la sala. Malauradament, els estossecs també.
Seguidament, un salt en el temps, cap al quartet N. 1 op. 49 (1938) de Xostakòvitx, actualment un dels compositors més requestats en els directes i amb justícia: per la ferma personalitat i pel seu llenguatge singular que desferma una extensa comprensió de l’ànima humana. L’obra exhala un aire primaveral, una música que floreix com la vida mateixa. Sens dubte, un dels secrets del Casals és mantenir un tempo serè, sense trepidacions, que potencia el lirisme implícit en les partitures. L’auditori feia eco dels primers bravi.
Reculant exactament un segle, l’últim quartet en programa era el N. 3 op. 44 (1838) de Mendelssohn. L’alemany no vigeix tant de moda com el rus, tota una infelicitat, ja que es tracta d’un creador fulgurant, un dels millors de la primera meitat del segle XIX, amb les seves riques melodies. Els concertistes es lluïen, molt més distesos, deixant-se emportar pels perfums jovials i subtils dels compassos, i amb Vera Martínez excel·lint en els solos.
Els llargs aplaudiments van merèixer bisos amb bombons de Falla i Beethoven, per arrodonir la nit: quina millor forma de celebrar els 25 d’anys d’un quartet que està marcant el primer quart del nostre segle?