15/2/2022 |
Programa: Orquestra Gulbenkian de Lisboa, amb Nelson Goerner
Lloc i dia: Auditori de Girona
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2099656-les-afinitats-atlantiques.html
Tot era favorable per acudir a la cita de diumenge passat a l’Auditori: per una banda, un programa substanciós; per l’altra, uns protagonistes d’excel·lència, que a més es presentaven per primer cop a Girona: el pianista argentí Nelson Goerner, el director brasiler Ricardo Castro i, és clar, l’Orquestra Gulbenkian de Lisboa. Tots tres vèrtexs del triangle es connecten per l’afinitat amb l’Atlàntic que aparentment separa, però en realitat uneix. L’aventura oceànica estava llençada.
Calouste Gulbenkian era un magnat del petroli armeni que es va establir a Lisboa fugint dels horrors de la II Guerra Mundial. Amb el seu llegat, es va crear una fundació dedicada al patronatge de les arts, que inclou aquesta formació simfònica, la més prestigiada de Portugal, sempre compromesa amb la creació contemporània. Per això el concert va començar amb una obra de 2013 signada pel lisboeta Pedro Amaral. Deux portraits imaginaires és un pentagrama amb certa influència de Pierre Boulez, d’irradiacions espectrals, amb uns vents clarividents contrarestats per uns solos de piano més introspectius. Present a la sala, el compositor va pujar a l’escenari per a un aplaudiment que s’esperava més altisonant.
La vetllada continuaria amb el Concert n. 2 de Chopin, qui el va escriure quan tenia només 20 anys. Es creu que va tenir ajuda de companys per compondre les parts orquestrals, molt solemnes des del moviment inaugural, apropiadament anomenat maestoso. Aviat, però, el piano agafa les rendes, aglutinador i fàustic com la mateixa essència del romanticisme. Lliscant els dits pel teclat sense esforç o dificultats aparents, Goerner es va revelar con un pianista en estat de gràcia, mereixent els bravi del públic. El de Buenos Aires, conservant el tímid somriure i l’aparença ascètica, va brindar de bis una preciosa bagatel·la.
L’orquestra sonava límpida i engrescada, sota la direcció sensitiva de Castro, sense batuta però plena de subtilitats. El brasiler es va revelar en tot cas més enèrgic i vivaç per la peça final, La Mer de Debussy, una mena de poema simfònic lumínic i apol·lini, amb uns finals de moviments volcànics i esplendorosos. Potser el compositor impressionista va collir inspiració de les cintil·lacions oceàniques per als seus passatges ondulants. Així, amb l’oratge salat de la mar es tancava el cicle: l’aventura transatlàntica arribava a bon port.