'Roberto Devereux' al Liceu
'Roberto Devereux' òpera subtil i econòmica
27/2/2005 |
INTÈRPRETS PRINCIPALS Maria Pia Piscitelli, Dolora Zajick i Josep Bros
DIRECCIÓ MUSICAL Yves Abel
El Liceu va incorporar dijous a les seves temporades, amb la primera funció de Roberto Devereux, el concepte d'òpera semiescenificada, només amb un lleu moviment escènic i il.luminació. Una opció tan discreta com subtil (a més d'econòmica): el treball de José Antonio Gutiérrez i Elisa Crehuet, responsables del moviment escènic, i el d'Albert Faura, al capdavant de la il.luminació, va ser d'una claredat fins i tot superior a la que a vegades es pot intuir en òperes representades amb tots els seus atributs.
La història recent al Liceu d'aquesta òpera de Donizetti té dos noms propis de soprano per al paper de la reina Elisabetta: Montserrat Caballé i Edita Gruberova. Baixa d'última hora Ana María Sánchez, en la funció de l'estrena la va substituir Maria Pia Piscitelli, soprano de veu fosca i bona coneixedora d'aquest últim estil donizettià, quan el belcantisme es va convertint en sentiment compàs a compàs. Piscitelli va sortir ben parada de la substitució.
Va tenir al seu costat dos cantants més molt estimats per l'afició barcelonina, el tenor Josep Bros i la mezzo Dolora Zajick, que van triomfar un altre cop. Bros ha consolidat, i molt, el seu instrument, i ha guanyat bravura, encara que potser li haurien anat bé molts més matisos al seu Devereux, i Zajick va fer de Sara una dona turmentadament enamorada, amb patètics i efectius descensos als greus. Orquestra i cor, sota una encertada direcció d'Yves Abel, van completar una nit donizettiana que no va ser inoblidable, però sí ben resolta.
Joan Anton Cararach
El Periódico