El Hiliard Ensemble al Nou Sons '05
Sopor místic
21/2/2005 |
Obres d'Arvo Pärt. Sarah Leonard, soprano. Xenia Ensemble. Christophers Bowers-Broadbent, orgue. The Hilliard Ensemble. Nou Sons '05. Barcelona, Auditori, 19 de febrer.
Minimalisme sacre i tintinabulació són alguns dels termes emprats per definir l'estil d'Arvo Pärt, la música del qual constitueix un dels eixos del Nou Sons d'enguany. Amb recursos de gran simplicitat, amb tensions mínimes i distensions màximes, ecos arcaitzants d'innegable efectivitat i una pàtina d'espiritualitat de fàcil digestió, l'obra del compositor estonià té una notable capacitat hipnòtica que acarona els sentits sense violentar-los. Esclar que la reiteració de fórmules harmòniques i melòdiques i el ball continu d'arpegis amunt i avall poden generar un dolç sopor si s'ofereixen en dosis excessives i en un marc tan desangelat i poc propici per al recolliment místic com l'Auditori.
En tot cas, el concert, a nivell interpretatiu, va ser perfecte en tots els sentits. The Hilliard Ensemble ha estat un dels principals propagadors de l'obra de Pärt a través de les seves gravacions per al segell ECM, creat per Manfred Eicher, far de certa idea de modernitat transversal que abraça de la polifonia antiga a la contemporaneïtat menys trencadora passant pel jazz. Les característiques del quartet vocal són idònies per a aquest repertori: ensamblatge perfecte d'uns timbres inconfusiblement british, afinació ultraprecisa, gamma dinàmica capaç de gradacions infinitesimals, seguretat astoradora en una música que, per la seva extrema nuesa, no perdona cap errada. La soprano Sarah Leonard, bregada en mil batalles contemporànies, es va integrar sense cap màcula a l'il·lustre quartet, mentre que el suport instrumental de Christopher Bowers-Broadbent i les cordes del Xenia Ensemble (esplèndida la cellista Elizabeth Wilson a Spiegel im Spiegel) van arrodonir la relaxant proposta.
Xavier Cester
Avui