12/12/2019 |
Programa: Cavalleria Rusticana / Pagliacci
Lloc i dia:Gran Teatre del Liceu
Direcció musical: Henrik Nánási. Direcció d’escena: Damiano Michieletto
Liceu, 9 de desembre
Cavalleria Rusticana i Pagliacci són dues òperes veristes que, destinades a configurar un programa doble, acaben amb una acció que la moral llargament duradora de la seva època refereix com un crim passional motivat per la gelosia mentre que per una mirada contemporània es fa evident que exemplifiquen casos de violència masclista: Alfio mata l’amant (Turiddu) de la seva esposa i el pallasso Canio assassina la seva muller (Nedda) i el seu amant, Silvio. L’assassí de l’òpera de Mascagni no inspira simpatia, però el seu crim s’inscriu en l’acceptació d’un codi d’honor patriarcal. Això mentre la brutalitat de l’assassí de l’òpera de Leoncavallo s’emmascara amb el victimisme amb què, a la cèlebre ària Vesti la giubba, el mateix Canio lamenta que, amb el cor destrossat per la infidelitat de l’esposa, ha de continuar fent el pallasso.
Un cop vist al Liceu el premiat muntatge de Damiano Michieletto, que posa en relació les dues òperes, no em queda clar si continua referint-se a uns crims passionals o si es decideix a mostrar-ho críticament com una violència masclista. Diria que no s’hi acaba de decidir mentre que, a més, pel que fa a Pagliacci, pot passar que un tenor magnífic, com ho és Roberto Alagna, inspiri compassió per Canio. El cas és que la proposta de Michieletto està feta per agradar i ho fa. Amb una concepció cinematogràfica, aposta per uns decorats realistes a Cavalleria rusticana; l’escenari i les bambolines en el teatre dins del teatre, amb la confusió d’aquest amb la vida, a Pagliacci que, girant, creen diferents espais. Fa que Pagliacci comenci amb l’arribada de la seva troupe d’actors al poble del sud d’Itàlia de Cavalleria rusticana i fa continuar aquesta un cop es representa Pagliacci amb la mare de Turiddu acceptant Santuzza (que, despitada perquè el seu amant l’ha abandonat per Lola, ho diu a Alfio) perquè està embarassada. Com he insinuat, Alagna, que sembla a la plenitud, està immens (tan encarnant Tudduri com Canio) i tota la representació lligada de les òperes gira entorn seu.