15/11/2019 |
Programa: Kavakos, Gilbert & NDR Elbphilharmonie Orchester
Lloc i dia:Palau de la Música Catalana
Kavakos, Gilbert & NDR Elbphilharmonie Orchester
Director: Alan Gilbert
Palau 100. Palau de la Música Catalana, 13 de novembre
La situació d’excepcionalitat i anormalitat que viu el nostre país ha fet que, fins aquest dimecres, no s’hagi pogut inaugurar la temporada Palau 100. La cancel·lació del concert inaugural, amb Magdalena Kozena i Simon Rattle, previst per al 18 d’octubre, amb motiu de la vaga general va fer que el concert de la NDR Elbphilharmonie Orchester dirigida pel seu titular, el nord-americà Alan Gilbert, fos una veritable arrencada de cavall d’una programació artística que encara porta la signatura artística de Víctor Garcia de Gomar, exdirector artístic del Palau i ara al capdavant del Liceu.
No és aquest el lloc més adequat per explicar el que significa la tradició orquestral germànica, perquè qui més ho pot explicar és una vetllada com la d’aquest dimecres, que va iniciar-se amb l’intens i referencial Concert per a violí n:2, BB 117 (1939) de Béla Bartók (1881-1945), que a judici del director Willem Mengelbert ha de ser considerat el quart gran concert després dels de Beethoven, Mendelssohn i Brahms. Amb la presència superlativa del ja habitual solista al Palau Leonidas Kavakos, no només vam poder escoltar una nova exhibició sonora del grec –quina meravella de so que va extreure del seu Stradivarius Willemotte (1734)!–, sinó un discurs musical fet fàcil on cadascun dels detalls va cercar, en tot moment, una complicitat i un diàleg amb el conjunt orquestral. Sàviament acompanyat per Gilbert, el resultat va ser una arquitectura sonora que ens va revelar les pors i inquietuds que el compositor hongarès va voler materialitzar, a finals de la dècada dels trenta, davant de l’ascens del feixisme. Vuitanta anys després de la seva estrena, el concert segueix colpint i nafrant, possiblement perquè a Occident encara no hem sabut eradicar aquesta pesta infame que avui anomenem amb altres denominacions, però que segueix sent feixisme.
De les músiques en forma d’advertència i profecia, a la segona part vam ser conduïts al sempre complex i intens món simfònic d’Anton Bruckner (1824-1896), del qual l’equip orquestral hamburguès va assolir una lectura de les que recordarem durant anys.