ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Una altra Amèrica

27/6/2019 |

 

Programa: Kronos Quartet

Lloc i dia:Teatre Grec

Al cos­tat de Colau i la con­se­llera Vila­llonga, el minis­tre. Feia anys que no assis­tia a una inau­gu­ració del Grec
Kro­nos Quar­tet és l’Amèrica que el Grec 2019 vol divul­gar, des de la inau­gu­ració. En dies d’extrema xafo­gor, fres­cor i valen­tia. El pres­tigiós quar­tet encarna una altra Amèrica, molt més tole­rant, diversa i que no s’arronsa, de la que clama la secció d’Europa-Món. És la que con­ci­lia millor amb l’aire de cul­tura com a ele­ment dina­mit­za­dor i que demo­cra­titza el conei­xe­ment i l’accés a la sen­si­bi­li­tat. La música, acces­si­ble i ben mati­sada de Kro­nos Quar­tet, va rebre l’esquitx de colors d’Alba G Cor­ral ben enqua­drat amb la par­ti­tura; la veu pode­rosa de Maria Arnal (pèls de punta a Quinto regi­mi­ento en record de Peete Seger), i l’entu­si­asme d’un gra­pat d’alum­nes de l’Escola Supe­rior de Música (Esmuc) com a colofó. Al pre­si­dent a la Casa Blanca, no se l’espe­rava pas a l’amfi­te­a­tre Grec, ahir a la nit. Però ells hi actu­a­ven com si hi fos: ense­nyant-li la riquesa de la diver­si­tat amb un punt d’intel·ligent mor­da­ci­tat. Ells són de l’Amèrica que navega a con­tra­cor­rent. Arren­cant amb un himne dels Estats Units ben dis­tor­si­o­nat, esquit­xant la pedrera de Montjuïc. Com també ho són els de Mama The­a­tre, de Nova York, que també serà un pun­tal en aquesta edició que viatja d’Oce­a­nia a l’Amèrica del Nord i que pretén ense­nyar la vita­li­tat posi­tiva del món anglo­saxó.

Aquesta invi­tació de Kro­nos ha tin­gut un preàmbul (tan invi­si­ble com impres­cin­di­ble): les clas­ses magis­trals que els mem­bres de la for­mació han fet a qua­tre quar­tets (tres de corda i un de saxo) de l’Esmuc. De fet, tant ahir com avui par­ti­ci­pen en una càlida recepció, a par­tir de les vuit del ves­pre. Ben sepa­rats, i sem­pre a l’ombra, con­vi­da­ven al fet que el públic s’hi atansés i gaudís d’alguna de les peces de Fifty for the future (encàrrecs de par­ti­tu­res per a quar­tets que els de Kro­nos fan a com­po­si­tors d’arreu del món). A l’aire uni­ver­sal de la for­mació nord-ame­ri­cana, s’hi sumava la fres­cor dels intèrprets. La festa social gua­nyava la posta de sol i la música este­nent-se pels qua­tre punts car­di­nals dels jar­dins. Inin­ter­rom­pu­da­ment. El quar­tet Ate­nea (amb una peça de sono­ri­tat diver­ti­da­ment hindi) va començar des­calç però tens al pri­mer pas. I va aca­bar seient sobre les cames a la tarima, com un encan­ta­dor de serps amb els vio­lins, el quar­tet Vivan­cos es va fer seu el públic. El feien jugar com­pas­sa­da­ment a la peça. Amb la presència de viola i vio­lon­cels en comp­tes de flauta. També el mateix vio­li­nista David Har­ring­ton, que aplau­dia diver­tit men­tre gra­vava l’entu­si­asta par­ti­ci­pació del públic, quan fal­tava menys d’una hora per a la seva actu­ació.

Al cos­tat de la reno­vada alcal­dessa de Bar­ce­lona, Ada Colau; la nova con­se­llera de Cul­tura, Maria Àngela Vila­llonga Vives, i el minis­tre de Cul­tura i Esports, José Gui­rao (feia un gra­pat d’anys que no hi assis­tia cap minis­tre, a la inau­gu­ració del Grec). Com és habi­tual, també hi havia la plana major del sec­tor cul­tu­ral, com ara el direc­tor del Lliure, Juan Car­los Mar­tel; el direc­tor gene­ral del Liceu, Valentí Ovi­edo; la direc­tora de l’Esmuc, Núria Sam­pere, i la del Mer­cat, Àngels Mar­ga­rit. 


JORDI BORDES
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet