ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Superb Debussy

20/2/2018 |

 

Programa: Obres de Chopin i Debussy

Lloc i dia:Teatre Principal de Sabadell

Obres de Chopin i Debussy.

Alba Ventura, piano.

Teatre Principal de Sabadell, 16-2-18.

 

Alba Ventura és una pianista de gran intel·ligència i sensibilitat que, sumades retraten una artista molt completa. No té posat de diva, sinó d’artesà fidel a uns principis i a una literatura, la pianística, defensada amb uns arguments sòlids i indiscutibles. En el concert de Joventuts Musicals de divendres va començar amb la Sonata núm. 3 de Chopin, una obra de plenitud expressiva i tècnica bordada des de la coherència arquitectònic, la intensa introspecció emocional (superb tercer moviment) i enfocant el rondó com un vertiginós camí cap a un final pletòric. Els primers “bravo” del públic sabadellenc, habitualment fred, van fer-se sentir a la primera part.

 

El programa commemorava el centenari de mort de Claude Debussy amb una selecció (Estampes, La plus que lente, Deux arabesque i L’isle joyeuse) i un maridatge chopinià que evidenciava que allà on el polonès proposa certes expansions i modificacions sobre un fons d’harmonia, textura i formes clàssiques; Debussy les vertebra amb un significat i context diferent, en una acumulació gradual de canvis esdevinguda en qualitativa i moderna en la història de la música.

 

En aquest sentit, el pianisme deliqüescent de Ventura parteix d’una articulació diàfana, meticulosa, amb ús discret del pedal, sense efectismes falsos i donant a cadascuna de les obres un matís expressiu. En realça la qualitat tímbrica i l’organicitat debussyanes en una concepció més moderna, menys bromosa, més afirmativa i menys esllanguida de l’estereotip tradicional. El seu és un Debussy autèntic, modern, virtuós, profund i, fins i tot, espurnejant. De toc acaronador i magistral joc de canell i dits (fefaent en el febril Scherzo de la Sonata de Chopin), magistral en les mitges veus i competent l’encavalcament de mans (Jardins sous la pluie).

 

Sens dubte, el recital va ser un encert absolut amb el que la secció sabadellenca de Joventuts Musicals que tornava a convocar a un recital excel·lent afermant aquest cicle com una sortida de qualitat per a molts intèrprets que, com Alba Ventura, mereixen una presència més regular en una programació musical catalana massa copada per figures forànies en cicles mitjans i d’alt nivell.   


Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet