ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Un Txaikovski a la nòrdica

14/3/2017 |

 

Programa: Obres de Txaikovski i Mozart

Lloc i dia:Palau de la Música Catalana

Obres de Txaikovski i Mozart.

OSV. Lucas Macías, oboè i director.

Palau de la Música Catalana. 11-3-17.

 

Un altre dissabte al Palau, l’OSV va demostrar uns resultats de conjunt molt satisfactoris en un programa de repertori servit, en aquesta ocasió, pel solista d’oboè i director Lucas Macías. El músic andalús debutava davant l’orquestra i davant la Simfonia núm. 4 de Txaikovski reafirmant que l’orquestra vallesana aconsegueix portar joves talents amb una freqüència proporcionalment superior a orquestres amb temporades més llargues i un pressupost generosament superior al seu.

Al marge d’una lleugera falta de texturació i correlació entre seccions en la Suite Mozartiana de Txaikovski, interpretada amb més jovialitat que un toc rococó, la lliçó en el Concert per a oboè i orquestra K. 314 de Mozart va ser majúscula. Naturalitat, bon fiatto i domini de les agilitats sense afany pirotècnic van arrodonir l’enganyosa aura de bagatelisme tècnic de qui assoleix l’excel·lència en les obres per a solista de Mozart. Això, suportant, fins i tot, caramels i estossecs en la cadència del segon moviment.

Ben diferent en estil, so i articulació, la simfonia de Txaikovski revelava que Macías és un bon preparador d’orquestres hereu de l’escola deconstructivista. Des de la fanfara inicial, més expositiva que fatalista, s’evidenciava una lectura allunyada d’expressionismes i vehemències. Bastida en fluctuacions de temps quasi imperceptibles i un gran sentit de l’organicitat, va extreure un so brillant brodat en maneres però no en concepte. Les crisis de neurastèniques del primer moviment o de la coda del quart no semblaven viscudes en primera persona. Quelcom que, en una simfonia closa en una fugida desesperada -no en una celebració festiva com s’acostuma a dir-  manlleva part del punt electritzant i proteic d’una de les grans obres del repertori.

No obstant Macías va destacar per la seva musicalitat bastida en un fraseig polit i bona definició dels arcs melòdics, ben tensionats i amorosits. Amarat amb aquell refinament cívic nòrdic tan difícilment definible, a la manera de Jansons, la progressió del discurs era continuada alhora que pausada. La construcció, apol·línia. I no hi va mancar volada lírica i una fluïdesa no exempta de clímaxs potents, respectuosos amb les dinàmiques (les fff i ff) com en el segon moviment, amb una musculosa secció de corda.  

Macías dirigeix de memòria i ataca cada moviment sense esperar. El seu gest concís, moderat, elegant reforça una imatge de director pacient, que es dirigeix amb la mirada i es manté circumspecte deixant molta llibertat a l’orquestra. Al final ovació del  públic recompensava amb entusiasme el que la crítica musical d’aquest país no fa amb la seva atenció.


Albert Ferrer Flamarich
Diari de Sabadell

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet