6/12/2016 |
Programa: John Williams i els immortals del cinema
Lloc i dia:Teatre de La Faràndula de Sabadell
John Williams i els immortals del cinema.
Mercè Montalà, actriu. Salvador Vidal, actor. OSV. Rubén Gimeno, director.
Teatre de La Faràndula de Sabadell. 2-12-16.
Els concerts de bandes sonores musicals no són una rara avis. La darrera dècada s’han incrementat a Europa. El que avui ens fascina i omple sales com el Teatre de la Faràndula de Sabadell, fa anys que gaudeix de pregnància internacional. Enguany repetint l’experiència positiva de la temporada passada, la Simfònica del Vallès ha reprogramat “Els immortals del cinema”. L’ espectacle plantejat amb dinamisme, continuïtat i certa brevetat (poc hora escassa) participava de la moderna multimodalitat. És a dir, amb la coordinació de diversos canals simultàniament (imatges, llums, so, música, gest, paraula, etc). A l’orquestra i Rubén Gimeno, s’hi va sumar Jordi Cos a la taula de projecció amb un muntatge de fotogrames i el segon reclam del projecte: els actors i dobladors Mercè Montalà i Salvador Vidal amb una acurada selecció de guions que anava descobrint la relació fílmica de les veus i els personatges.
Dos mestres del doblatge
Tant Vidal com Montalà formen part de la identitat hollywoodiense en l’imaginari col·lectiu espanyol i català. La seva entrega i altíssima professionalitat es palesaven en la inherent dramatització: canvis de registre, de ritme, varietat d’èmfasi i d’emissió. Ells vehiculaven uns extractes de guió amb funció triple segons si eren conductors (Pulp Fiction, Star Wars), una transició o formaven part de l’estructura del recordatori musical (Chicago i Instint Bàsic) recreant amb emoció petites escenes dels films en un joc que combinava tensió, calma i emotivitat.
En una Faràndula plena, el passat divendres alguns van començar a entendre què era una orquestra simfònica i que el doblatge exigeix molt més que posar veu. És fer viure la ficció per fer-la real, com quan Salvador Vidal s’emociona amb el penediment d’Oskar Schindler.