30/11/2015 |
Programa: Ramon Llull: Temps de conquestes, de diàleg i desconhort
Lloc i dia:Saló del Tinell
La fórmula continua inalterable en la seva composició i eficàcia: agafar una figura històrica i fer-ne el seguiment cronològic a través de textos pertinents i músiques més o menys relacionades per crear un gran fresc evocador sempre amb el missatge subjacent de reivindicar per al present una concòrdia entre cultures que en el passat quasi mai es va donar. L’objectiu ara de Jordi Savall ha estat el beat Ramon Llull, de qui el 2016 es commemora el 700 aniversari de la mort, una efemèride encara envoltada d’incertesa pressupostària. Tot i el títol del programa, Temps de conquestes, de diàleg i desconhort, el tarannà predominant de les obres triades tendia més a la meditació que al dramatisme.Jordi Savall i la Capella Reial de Catalunya interpretaren al Saló del Tinell de Barcelona el concert 'Ramon Llull: Temps de conquestes, de diàleg i desconhort'
Dos recitadors de primera categoria, Sílvia Bel i Jordi Boixaderas, situaven els diferents capítols de la vida de Llull i llegien fragments de les seves obres més representatives, alguns dels quals insistien en un dels eixos centrals de la trajectòria del beat, l’intent de convertir musulmans i jueus a la veritat única del cristianisme no per la força de les armes, sinó de les paraules.
Els viatges del savi mallorquí pel nord d’Àfrica i Europa permeten a Savall eixamplar la xarxa de referents musicals, des de cançons de trobadors fins a danses àrabs, passant per polifonia primerenca, tot plegat tractat amb la sumptuositat sonora habitual en els instrumentistes d’Hespèrion XXI i les veus de La Capella Reial de Catalunya. La narració s’allargava fins a mitjans del segle XV, excusa perfecta per tancar el programa amb un dels hits de Savall, Dindirindin. Especialment destacables van ser les mel·líflues intervencions del tenor Lluís Vilamajó i el contratenor Pascal Bertin, mentre que la presència dels músics sirians Waed Bouhassoun (amb un cant de concentrada emoció) i Moslem Rahal tenia, en el context actual, una significació especial que Savall no es va oblidar de remarcar.