ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Musicològics. Propostes originals i interessants

29/11/2015 |

 

Programa: La Barcelona del 1790: La música del Baró de Maldà

Lloc i dia:Palau Maldà

El primer Baró de Maldà Rafel d’Amat i de Cortada fou un personatge que ens deixà un regal als barcelonins del futur. Durant quaranta anys va descriure detalladament el seu dia a dia en un dietari que anomenà ‘Calaix de sastre’ on, entre moltes altres coses, exposava la vida musical de la ciutat de finals del XVIII i inici del XIX.

Musicològics pren com a fil conductor aquest original cronista i el seu ‘Calaix de sastre, en què s'explicarà tot quant va succeint a Barcelona i veïnat des de mig any de 1769, a les que seguiran les dels altres anys esdevenidors per divertiment de l'autor i de sos oients, anexes en el dit Calaix de sastre les més mínimes frioleres’ per dur-nos des de la Casa del Gremi dels Velers, a tocar del Palau de la Música, fins el Palau Maldà al carrer del Pi. A la casa dels velers (seda) s’hi feien concerts i és on es va estrenar a Barcelona l’oratori ‘La creació’ de Haydn amb l’assistència del Baró, tot i que llunyana (Ja que es veu que era extremadament sensible als timbals i al metall i s’ho mirava de lluny. Sensibilitats de la noblesa). Baixant cap a la Catedral, on hi destaca  moltes referències a Carles Baguer, organista i gran admirador de Haydn i de qui el Baró va deixar constància, entre altres, de les seves topades amb Francesc Queralt, mestre de capella de la catedral de Barcelona, per veure qui interpretava l'oratori del Divendres de Passió del 1796. Entre els músics de la catedral de l’època destaca l’existència dels Xuriach, que també eren constructors d’instruments de vent i un d’ells bon oboista. Seguim fins a la Casa de l’Ardiaca on durant molts anys van dormir les desenes de volums del ‘Calaix de sastre’ i passem per la plaça de Sant Felip Neri, admirant la sobrietat de la Casa Gironella i els rastres de la història de l’Església on Baguer va estrenar un oratori per a la beatificació de Sant Josep Oriol, que contenia un solo per a clarinet, instrument molt nou en aquell moment.

Finalment arribem a casa del Baró on assistirem al concert ‘La Glòria dels Concerts Barrocs’ a càrrec de La Banda de Violins d’Antiga de l’Esmuc, dirigits des del violí per Emilio Moreno. Un bon concert on s’interpretà el Concert per a tres violins en Fa major de Telemann, un parell de concerts de l’Estro Armonico de Vivaldi i el Concert per a clave i cordes BWV 1052 de Bach en què destacà la interpretació de la clavicordista japonesa Tomoko Matsuoka. Tot plegat regat amb una xocolata espessa que s’agraí donada la fredor d’aquest matí de tardor. Una bona proposta per passar un parell d’hores revivint el nostre passat musical.


Ignasi Albors
Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet