18/7/2004 |
Als quatre anys assajava amb el violí set hores al dia i assegura que tenint-ne cinc ja posseïa el temperament d'un solista. Amb un any més va fer el seu primer concert i va començar una carrera sempre ascendent que no sembla afectada per les crisis que ronden aquells que han sigut nens prodigis. No havia complert ni vint anys i ja havia dialogat amb moltes de les millors orquestres sota la direcció de Mehta, Giulini, Menuhin o Baremboim. Ara en té trenta i a cada concert revela una tècnica infal·lible i una gran capacitat emocional, però també un control cerebral, amb el qual vol comunicar sense adherències sentimentals. És el siberià Maxim Vengerov, convertit divendres en l'estrella del concert inaugural del festival de Peralada després que Lorin Maazel, convalescent d'un despreniment de retina, hagués de renunciar a dirigir la Filharmònica Arturo Toscanini, una formació de creació recent que s'exhibeix harmoniosa, elegant i brillant. Dirigida pel jove tailandès Bundit Ungrangsee, ho va demostrar amb una refinada (a vegades, sobretot al final del segon moviment, potser massa fins alentir el tempo de manera desconcertant) versió de la cèlebre Simfonia del nou món, de Dvorak, i encara més amb l'intens diàleg mantingut amb Vengerov a propòsit del Concert per a violí op.61, de Beethoven.