ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Uchida, sentit i sensibilitat

16/11/2014 |

 

Programa: Mitsuko Uchida, piano. Impromptus D 935 de Schubert i Variacions Diabelli, op. 120 de Beethoven

Lloc i dia:PALAU DE LA MÚSICA

Mitsuko Uchida (Tòquio, 1948) és una llegenda del piano que passeja la seva elegància i profunditat musical pels millors escenaris. Molt prima però flexible com un jonc, impacta per la claredat i el temperament amb què aborda un repertori marcat per la tradició centreeuropea. La seva segona visita al Palau, dijous, dintre d'Ibercamera no va passar inadvertida per als melòmans atrets pel repte d'un programa integrat per la sèrie D. 935 dels Impromptus de Schubert, i les exigents Variacions Diabelli de Beethoven.

La força, la intensitat i el virtuosisme d'aquesta magnífica solista es va guanyar l'auditori des de l'Allegro moderato del primer impromptu. Va transmetre una actitud poc comunicativa en l'inici d'aquesta peça, però aviat van sortir a lluir la bellesa dels pianísimos. Ja establerta, va exhibir tota la gamma dels seus recursos fins a arribar a l'àmplia varietat de l'Allegro scherzando, amb enlluernadors efectes harmònics i rítmics.

La japonesa va emprendre les variacions de l'obra de Beethoven amb sentit i sensibilitat musicals. El geni de Bonn va decidir acceptar, després d'haver-lo rebutjat, l'encàrrec que Diabelli havia fet a 50 compositors perquè escrivissin una variació sobre un vals escrit per ell, però Bee-thoven el va sorprendre a l'oferir-li no una sinó 33 peces. Aquesta demostració de superioritat va aclaparar l'impulsor de la iniciativa, que va editar un sol catàleg dedicat a l'autor.

L'obra, només comparable en dimensions a les Variacions Golberg de Bach, va trobar en la interpretació d'Uchida l'equilibri i riquesa de matisos que exigeix la seva recreació.


CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet