15/7/2014 |
Programa: Anonymous 4
Lloc i dia: Girona (13/VII/2014)
Anonymous 4 Lloc i data: Girona (13/VII/2014) Aquest prodigiós grup de quatre cantants que estan celebrant els vint-icinc anys de feina s’han presentat –únic recital en territori espanyol– en aquest formidable cicle que es du a terme preferentment a la catedral de Girona. I per a aquesta ocasió (amb músiques que, malgrat l’aparent senzillesa, necessiten un alt grau de concentració) es van situar a la nau central delicadament il·luminada, sota el baldaquí. Subratllo la situació perquè en el diàleg música-arquitectura es va establiruna singular coincidència, de llum espiritual i també material, d’unitat entre el terrenal i el celestial (almenys en el que sembla que se’n projecta en aquest espai). Formes romàniques que encara perviuen a l’antiga catedral concorden amb els cants monòdics, de ritmes persistents, i de vegades extàtics. Un gòtic tan auster en moltes de les cançons (antigues polifonies en forma de conductus) es correspon amb les velles arcuacions medievals que emmarquen la nau gòtica més ampla del món. L’evolució cap a l’agilitat i l’altura d’aquest estil arquitectònic estarà en relació amb el desenvolupament de la gran polifonia de segles posteriors. Algunes de les cançons programades, sempre a cappella, rememoren o demanen gairebé, els antics instruments: un vell himne de bards irlandesos reclamava un hurdy-gurdy, l’antiga viola de roda. El programa d’Anonymous 4 era una antologia de peces que apareixen als molts monogràfics portats al disc, i van ser notòries les cançons de la ja mítica Hildegarda de Bingen, a qui les cantants van dedicar en la seva història una especial atenció i devoció. Però, potser per aquest ànim conceptual antològic, hi va haver peces que anaven en contra de la unitat conceptual musical que exigia el lloc. I no perquè fossin del nostre temps, perquè va brillar The Scientist, de Richard Einhorn i la seva fantàstica concepció del moviment, sinó pel caràcter, cas de les cançons americanes del tancament, molt esbiaixades en l’aspecte material. S’ha tancat amb molt bones sensacions, aquest cicle estiuenc de Girona, ple de bellesa en aquesta edició.