12/7/2014 |
Programa: Beczala i Grimaldi
Lloc i dia:Castell de Peralada
Una intensa i emotiva gala lírica protagonitzada pel reconegut tenor polonès Piotr Beczala, l’emergent soprano italiana Erika Grimaldi i la sempre solvent Orquestra de Cadaqués (dirigida en aquesta ocasió pel francès Marc Piollet) va obrir ahir a la nit l’edició d’aquest 2014 del Festival Castell de Peralada, en una vetllada en la qual el públic que omplia el recinte dels Jardins va gaudir amb autèntics clàssics de l’òpera romàntica italiana i francesa. Àries i duos compostos per músics imprescindibles com Donizetti, Rossini, Verdi, Puccini, Gounod i Massenet, entre d’altres, van fer les delícies dels espectadors,tant per la bellesa de les composicions com per l’excel·lència en la seva interpretació, i van posar el llistó molt alt en l’arrencada de l’històric certamen, que aquest any compleix la seva edició número 28. Beczala va ser precisament l’encarregat d’obrir el recital d’ahir a la nit, i ho va fer a molt alt nivell, amb la gran ària Tombe degl’avi miei, de Lucia de Lammermoor, de Donizetti. A continuació li va tocar el torn a Erika Grimaldi, que a la impressionant Selva opaca, del Guglielmo Tell de Rossini, va deixar clar el seu enorme talent, que l’ha portat a ser considerada una de les sopranos joves més prometedores del moment. Aquesta interpretació suposava a més el debut de Grimaldi a Espanya. La soprano italiana ha obtingut sonats èxits en diversos recintes operístics del seu país i de França, i ja té a la seva agenda diverses interpretacions als Estats Units. Beczala va demostrar seguidament la perfecció que ha aconseguit en el fraseig verdià amb Ma se m’è forza perderti, d’Un ballo in maschera, deixant a continuació que l’orquestra donés mostres del seu elevat nivell amb l’estremidor Intermezzo de Cavalleria rusticana, de Mascagni. La primera part del recital va viure el seu moment àlgid en la seva recta final amb La Bohème, de Puccini: Beczala i Grimaldi van interpretar dos duos (Non sono in vena i O soave fanciulla) i dues àries (Che helida manina i Si, mi chiamano Mimi) que van entusiasmar el públic que va respondre, com durant tot el recital amb “bravos” i intenses ovacions. El to eminentment líric i romàntic es va mantenir en la segona part del recital, si bé va canviar l’accent: de l’italià al francès. Beczala va obrir de nou amb Ah! Lêve-toi soleil, del Roméo et Juliette de Gounod, i va deixar constància també de la seva àmplia varietat de matisos en peces com Pourquoi me reveiller, del Werther de Massenet i Pays merveilleux...OParadis, de L’Africaine de Meyerbeer. Erika Grimaldi, per la seva part, va continuar amb l’italià en aquesta segona part, amb les excepcionals àries Piangete voi... aldolce guidami, d’Anna Bolena de Donizetti i Non so le tetre immagini, d’Il Corsaro de Verdi. L’orquestra també va tenir espai per al lluïment amb el fantàstic Vals del Faust de Gounod, encara que el millor va arribar en els dos duos del mateix compositor (de Roméo et Juliette i de Faust) que van interpretar amb la passió adequada Beczala i Grimaldi i que van deixar el públic un excel·lent sabor de boca. El seu programa promet moltes més nits de lírica intenses, com les que protagonitzaran dos grans tenors més: l’alemany Jonas Kauffman, el 3 d’agost, i Marcelo Álvarez, protagonista de l’òpera Andrea Chénier de Umberto Giordano.
“Les veus de la lírica, així com els ballets, són dues de les meves grans passions i també de la meva família”, escrivia Carmen Mateu de Suqué, presidenta de l’Associació Cultural Castell de Peralada i presidenta del Comitè d’Honor del Festival Castell de Peralada en el text de presentació de la present edició del certamen. I afegia: “Per aquesta raó em fa especial il·lusió poder comptar amb tres dels millors tenors del món”. Entre ells, assenyalava, “Piotr Beczala, a qui l’any passat vam poder escoltar en un recital íntim a l’església del Carme i ens va seduir amb el seu lirisme i elegància”. El mateix lirisme i elegància de què va fer gal·la ahir a la nit Beczala a l’auditori principal del festival, en un recital que va permetre al públic constatar per què aquest intèrpret es troba entre els més reclamats en l’actualitat pels principals teatres de l’òpera de tot el món. El polonès va començar la temporada 2013-2014 al Metropolitan de Nova York i ha actuat en escenaris tan mítics com la Scala de Milà, l’Òpera estatal de Viena i l’Òpera de París. El primer disc que ha gravat per a la prestigiosa companyia discogràfica Deutsche Grammophon (Heart’s delight, un homenatge al gran tenor Richard Tauber) està aconseguint unes excel·lents xifres de vendes.