ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de crítiques

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Publicitat

CRÍTICA

Goldberg amb pressa

15/5/2014 |

 

Programa: Intèrpret: Aleksei Volodin, piano

Lloc i dia:Palau de la Música

L’excel·lent pianista rus Alexei Volodin ha proposat un programa poc habitual, una primera part amb les Variacions Goldberg i a la segona, Ravel i Chopin, i generoses propines que van reafirmar la seva evolució pianística i la seva tècnica, patrimoni de l’escola russa, però sobretot la capacitat per modelar el so que va mostrar en la seva versió de Miroirs de Ravel, o en l’Andante spianato i gran polonesa brillant de Chopin. Sabem que Ravel, Debussy, Falla, i fins i tot Mompou són deutors de Chopin, de manera que no va ser difícil conjugar elements. Un toc de formidable sensibilitat, amb capacitat de flotació, i alhora amb la presència de marcats contrastos en la frase raveliana, tant a través de dinàmiques com del pes sobre el teclat, i una intensitat en el dinamisme que no va anar en detriment de brillantor i color. Amb Chopin va estar lluny de ser un simple virtuós, amb subtil rubato, claredat en l’articulació i pulsació delicada. El Bach de la primera part, en canvi, va deixar poca consistència en la intel·lecció. L’obra de Bach és tan substancial i són tantes les versions de les Variacions, que n’hi ha per a tots els gustos. Però no és qüestió de gustos. En la interpretació hi ha qüestions tècniques i estilístiques o expressives importants, alienes al gust. Hi va haver moments exquisits en els cantabiles i en els cànon, però moltes de les variacions van ser interpretades a una velocitat –amb bona tècnica, però generant embussos en la polifonia– que en desdiu l’essència i el valor. L’ornamentació, tan eloqüent en el discurs, no pot manifestar-se, com en l’inici, al mateix nivell que l’essència; en molts moments va sonar com una visió mozartiana, traient pes a l’articulació d’un músic que era en essència organista. De fet, en temps va ser una versió que no va deixar lloc a repeticions, com procurant fer més breu l’obra. De targeta vermella, l’aplaudiment de qui va interrompre la projecció sonora de la meravellosa cadència final.


JORGE DE PERSIA
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet