7/4/2014 |
Programa: Orquestra Simfònica del Vallès / Camera Musicae + Núria Rial Direcció: Rubén Gimeno/ Tomàs Grau
Lloc i dia:Palau de la Música Catalana
Lloc i data: Palau de la Música (5/IV/2014). Sala de Concerts, 19 h. / Petit Palau, 21 h. Hi va haver en aquesta ocasió al Palau dos concerts que proposaven novetats d’interès. D’una banda l’Orquestra del Vallès estrenava la Suite per a piano i
orquestra de L’ombra del vent, escrita per Carlos Ruiz Zafón (2001), i a continuació al Petit Palau la soprano Núria Rial interpretava amb l’Orquestra Camera Musicae (no entenc el llatinisme) Sis cançons per a soprano i orquestra d’Eduard Toldrà i Quatre cançons
en llengua catalana de Joaquín Rodrigo. Hi havia més temes en els dos programes, com la Suite op 35 Schéhéraza
de de Rimski-Korsakov de la qual Rubén Gimeno i l’OSV van fer una versió molt digna, de bons timbres, potser massa ritmada, però amb musicalitat i aquest color de mil i una nits. Catifa persa per als solistes, el nom dels quals lamentablement el programa oblida.
La suite de Zafón (com ell es presenta: “escriptor professional i músic apassionat”) porta el mateix títol del seu llibre i són peces senzilles, sense pretensions de concert, que l’autor anava escrivint a mesura que definia històries i personatges a les novel·les, en particular aquest supervendes, L’ombra del
vent. A la inspiració de Zafón s’hi va sumar el treball del pianista i arranjador Gregori Ferrer, que va interpretar la part de piano –que en principi havia de tocar l’autor, absent “per raons de feina”– i va adaptar aquestes peces a l’orquestra. L’autodefinició de Zafón (escriptor professional i músic apassionat) es tradueix immediatament en la música, l’essència de la qual arriba perquè té capacitat melòdica, molt de cinema podríem dir, per la utilització d’imatges directes, una estructura harmònica senzilla i eficaç, un tractament homofònic i –per exemple, en el número que dedica a Llucifer– un treball eficaç d’orquestració que agradaria a Dudamel. Seria interessant una comparativa interdisciplinària entre el llibre i les seves imatges musicals. Resumint, unes peces senzilles i directes, un arreglador eficaç, i poca cosa més.
Ja en el terreny dels compositors professionals, els que van al contrapunt i a la profunditat harmònica, encara que el resultat aparegui amb senzillesa, l’Orquestra que dirigeix Tomàs Grau (aquí cordes i arpa) ens va deixar sentir una versió orquestral de les Sis cançons de Toldrà. I amb més interès per les poques vegades que s’interpreten, aquestes cançons amb text en català de Rodrigo, el gran compositor que en la immediata postguerra del 1940 va estrenar al Palau (llavors Palacio de la Música) elConcierto de Aranjuez. Rodrigo va compondre almenys el Tríptic de MosénCinto poc abans de la Guerra Civil, iaquestes boniques i delicades Quatrecançons en llengua catalana. Se’n van interpretar només tres, i tenen ja esclatstímbrics i l’acompanyament laudístic característics de Rodrigo. La versió va ser bona en el terreny melòdic per part de la soprano Rial, encara que els textos tant en Toldrà com en Rodrigo resultaven inintel·ligibles pel tipus d’emissió