19/2/2014 |
Programa: lista: Josep M. Colom, piano Direcció: Antoni Ros-Marbà
Lloc i dia:Auditori de Barcelona
La participació de Josep Colom en el Concerto en re major de Ravel, el de la mà esquerra, va reafirmar la traça d’aquest gran intèrpret, la potència i qualitat del seu so, la seva sensibilitat en l’articulació, la capacitat de cantar amb un toc delicat i definit, la classe. I més encara, davant l’entusiasme del públic, Colom ens va deixar dues propines també per a la mà esquerra en un gest de virtuosisme i musicalitat!
Un ministre d’economia en temps de retallades hauria pogut comprovar que amb una sola mà també es pot tocar el piano, i de quina manera!... amb conseqüències fàcilment imaginables.
Ministres a banda, l’administració que va fer Ros-Marbà dels bons recursos de l’OBC va ser exemplar i exigent. El mestre, després d’haver deixat la seva molt bona orquestra gallega, ara és molt a prop de nosaltres. Per què no aprofitem la seva experiència i sensibilitat una mica més? Una cosa extensible als dos, a Colom també, un luxe de la música catalana dels nostres dies.
La feina de Ros al capdavant de l’OBC va quedar exposada amb claredat. Primer davant la transparent i íntima partitura de Joaquim Homs, Biofonia per a orquestra, de l’última etapa, difícil d’interpretar ja que gairebé tot és en primer pla: les diferents seccions assumeixen protagonisme, en un ambient homofònic de riquesa tímbrica i textural, i va aconseguir la necessària sensació d’espai i volum.
L’orquestra de Ravel, sempre de luxe, va ser brillant, tensa en el seu fraseig, àgil alhora. La tècnica de treball de Ros és ficar-se en els entrellats orquestrals, estar atent a tot el desenvolupament, estimular-lo amb un esforç que mostra que està en forma. El bon aire empordanès? És una pena que Mendelssohn sigui tan absent de les nostres programacions, i d’ell cap enrere, perquè és un exercici necessari per a l’orquestra, que en aquest cas s’hi va abocar amb compromís. Un discurs ràpid, gairebé sense pauses, ben amarrat i amb notable continuïtat, notable exercici de les dinàmiques en funció de la contenció, i d’allà a més musicalitat, que va culminar en el dia festiu final i la majestuositat del seu himne.